Pedagogiskt ledarskap för didaktisk utveckling
Instructional Leadership and Didactical Development
Om litteraturlistan
GU 2025/3311
Obligatorisk litteratur
Blossing, U., & Jerdborg, S. (2025). Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning: socialt lärande i skolor. Studentlitteratur. (281 s.)
Fors Brandebo, M. (2021). Tillitsskapande ledarskap: från teori till praktik. Studentlitteratur. (207 s.)
Gärdenfors, P. (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Natur & Kultur. (284 s.)
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2018). Utmärkt ledarskap i skolan: Forskning om att leda för elevers måluppfyllelse. Natur & Kultur. (302 s.)
Jones, M., & Harris, A. (2014). Principals leading successful organisational change: Building social capital through disciplined professional collaboration. Journal of Organizational Change Management, 27(3), 473–485. https://doi.org/10.1108/JOCM-07-2013-0116 (12 s.)
Illeris, K. (2015). Lärande (3 uppl.). Studentlitteratur. (341 s.)
Leithwood, K., Mascall, B., Strauss, T., Sacks, R., Memon, N., & Yashkina, A. (2007).
Distributing Leadership to Make Schools Smarter: Taking the Ego Out of the System. Leadership and Policy in Schools, 6(1), 37-67. https://doi.org/10.1080/15700760601091267 (20 s.)
Liljenberg, M. (2025). Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete: lärares och skolledares praktik (2 uppl.). Studentlitteratur. (182 s.)
Sveningsson, S., & Alvesson, M. (2021). Ledarskap: en interaktiv ansats. Liber. (220 s.)
Säljö, R. (2015). Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups. (151s.)
Wahlström, N. (2019). Didaktik - ett professionsbegrepp. Gleerups. (184 s.)
Obligatorisk valbar litteratur
Välj en av nedanstående
Ludvigsson, A. (2012). Vem leder egentligen vem? Samproducerat ledarskap i skolan. Studentlitteratur. (116 s.).
Ludvigsson, A. (2009). Samproducerat ledarskap: Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete (Diss Jönköping). https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:236777/FULLTEXT01.pdf (188 s.)
Ytterligare vetenskapliga artiklar kan tillkomma och anvisas av kursens lärare (15-50 s.).