Kursplan

Pedagogiskt ledarskap för didaktisk utveckling

Instructional Leadership and Didactical Development

Kurs
PDA105
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3311
Ikraftträdandedatum
2025-11-26
Beslutsdatum
2025-09-23
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

individuella skriftlig inlämningsuppgift 1, 3 hp
individuella skriftlig inlämningsuppgift 2, 3 hp
individuell skriftlig hemtentamen , 9 hp

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen är på avancerad nivå och har följande huvudområden:

  • Pedagogik
  • Pedagogik med inriktning mot utbildningsledarskap

Huvudområde med fördjupning

UNPEA Pedagogik - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
UNPEU Pedagogik med inriktning mot utbildningsledarskap - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen med 180 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik, pedagogik och didaktikeller lärarexamen med minst 180 högskolepoäng, eller motsvarande kunskaper. även annan examen med 180 högskolepoäng på grundnivå kan efter särskild prövning ge behörighet om examensarbetet varit inriktat mot huvudområdet.

Innehåll

Fokus ligger på analys och förståelse av olika aspekter av pedagogiskt arbete. Kursen behandlar den pedagogiska ledarens roll att leda, utveckla och förändra den pedagogiska verksamheten. Kursen är inriktad på de pedagogiska handlingar och strategier som är ägnade att skapa en verksamhet med starkt fokus på lärande och kunskapsutveckling. Under kursen behandlas forskning om centrala pedagogiska och didaktiska begrepp som kunskap, lärande och undervisning i relation till deltagarnas praktiska erfarenheter. Även elevers och studerandes olika livsvillkor och lärmiljöer tas upp till behandling.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra för utbildningsverksamheters arbete med pedagogisk och didaktisk utveckling på vetenskaplig grund
• redogöra för centrala begrepp och teorier av relevans för utbildingsledarskap och lärsituationer


Färdigheter och förmåga

• pröva en begreppsapparat för att analysera och utveckla didaktiska dimensioner av lärares undervisning
• undersöka och identifiera kritiska moment i undervisnings- och lärandesituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• värdera möjligheter att leda, utveckla och förändra den pedagogiska verksamheten som pedagogisk ledare genom olika pedagogiska handlingar och kritiskt granska konsekvenser av sådana handlingar för barns och elevers lärandemöjligheter
• värdera undervisningsstrategier och problematisera pedagogiska ställningstaganden i relation till olika lärmiljöer och lärprocesser

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kurstillfällena innehåller litteraturseminarier, föreläsningar och gruppövningar. Undervisningen bygger även på genomförda studier och tillämpningsuppgifter.


Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • två individuella skriftliga inlämningsuppgifter om 3hp vardera
  • en individuell skriftlig hemtentamen om 9 hp 


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att studenten med godkänt resultat genomfört två skriftliga inlämningsuppgifter och en skriftlig hemtentamen.

För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att studenten med väl godkänt resultat genomfört minst en av de två skriftliga inlämningsuppgifterna samt den skriftliga hemtentamen, samt med minst godkänt resultat genomfört en av två skriftliga inlämningsuppgifter.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en anonym individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas till studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.