Medie- och kommunikationsvetenskap, fördjupningskurs

GU-27106
Ansökan stängd

Om utbildningen

I denna kurs lär du dig det vetenskapliga hantverket. Under den första delkursen fokuserar vi på vetenskapsteori och vetenskapsteoretiska begrepp. Du förstår samhällsvetenskapliga metoder och får övning i att använda dem i självständigt genomförda undersökningar. Dessutom tar delkursen upp hur forskning kan utvärderas. Den andra delkursen innefattar ett självständigt arbete om 15hp där du genomför en vetenskaplig undersökning och presenterar den i form av en uppsats. Undersökningen kan du genomföra i samverkan med en organisation, inom ramen för forskningsprojekt vid universitetet, eller som eget ämne.

Rekommenderad studiegång

Fördjupningskursen i medie- och kommunikationsvetenskap ingår även i Medie- och kommunikationsvetarprogrammet som leder till en kandidatexamen som ger behörighet till fortsatta studier på avancerad nivå.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Fullgjorda kursfordringar på 60 högskolepoäng i medie- och kommunikationsvetenskap på grundnivå eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Lokaler

Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) ligger endast några minuters promenad från Linnéplatsen och Slottsskogen.

Undervisningen sker i det moderna Mediehuset och det anrika Annedalsseminariet, i lokaler med teknisk utrustning av hög kvalitet.