Läsförståelse i romanska språk

Ansökan stängd

Kort om kursen

Om utbildningen

Kursen ger dig läsförståelse i minst två romanska språk utöver ditt huvudspråk och är avsedd att utveckla dina läskunskaper främst med fokus på nyhetstexter och akademiska texter. Huvudspråk är det språk som du blivit antagen till kursen med. Genom såväl ett typologiskt som ett kontrastivt angreppssätt fokuserar kursinnehållet på skillnader och likheter i syntax, morfologi, lexikon och fonologi mellan de romanska språken, för att ge en grundläggande förståelse för de olika språkens egenskaper.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 90 hp godkänt i ett romanskt språk. Det krävs också språkkunskaper motsvarande Engelska 6 och Svenska 3.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler