Geografi 1 för lärare i årskurs 7-9

GU-21412
Ansökan stängd

Kort om kursen

Grundläggande kurs i geografi för blivande lärare årskurs 7-9 och ingår i ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen kan även sökas som fristående kurs.

Natur- och kulturgeografi varvas med exkursioner, praktiska kunskaper i Geografiska informationssystem - GIS. Ämnesdidaktik ingår som en strimma i kursen.

Kursen ger en bred ingång till geografi och är indelad i tre delkurser:

1. Naturgeografi

Du lär dig om jordklotets geologiska historia, mineral och bergarter samt grundläggande klimatologi. I delkursenkursen ingår en geovetenskaplig exkursion.

2. Kulturgeografiska begrepp med fokus på befolkning

Kursen ger grundläggande kunskap i kulturgeografiska begrepp och befolkningsgeografi ur etiska, sociala, politiska och ekonomiska aspekter.

Centrala begrepp i delkursen är befolkning, boende, demografi, migration, planering, plats, landskap, kultur, jämlikhet, konflikter och makt.

3. Geografiska informationssystem - GIS

Introduktion och grundläggande praktisk och teoretisk hantering av GIS.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen består av:

• föreläsningar
  • seminarier
  • övningar
  • exkursioner
  • fältkurser
  • projektarbeten

Undervisningen bedrivs av engagerade lärare som forskar inom området. Utbildningen har en stark forsknings- och arbetsmarknadsanknytning, vilket du som student kommer att ha glädje av.