Geografi 1 för lärare i årskurs 7-9
Geography 1 for Teachers in Secondary School Year 7-9
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen är den första kursen i geografi för lärare. Kursen omfattar 30 hp och ges på grundnivå.
Kursen kan ingå i följande program:
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (L1Ä79)
Medverkande institution
Institutionen för ekonomi och samhälle
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
1. Naturgeografi, 15 hp (Physical Geography)
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursen behandlar jordklotets geologiska historia, de mineral och bergarter som bygger upp jorden samt de processeer som nedbryter och omformar jordytan. Dessutom behandlas grundläggande klimatologi och Sveriges klimat. En geovetenskaplig exkursion, ett projektarbete samt geografididaktik ingår.
2. Kulturgeografiska teman med fokus på befolkning, 7,5 hp (Geographical themes with a focus on population)
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursen syftar till att ge kunskap om och förmåga att kunna förstå, beskriva och tillämpa grundläggande kulturgeografiska teman med särskilt fokus på befolkningsgeografi. Temana relateras till sociala, politiska, miljömässiga och ekonomiska aspekter på relevanta samhällsfrågor med avseende på exempelvis transporter, ekonomiska system eller samhällsplanering.
3.Geografiska informationssystem - GIS, 7,5 hp (Geographical Informationssystem - GIS)
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Rumsliga data av olika slag är av stor vikt inom naturvetenskapliga ämnen. I Geografiska informationssystem (GIS) finns det ett kraftfullt verktyg till hands för att bearbeta, analysera och visualisera dessa data och framställa tematiska kartor efter behov. Den här kursen introducerar geografiska informationssystem och dess användning med fokus på geografiska tillämpningar
Teori, i form av föreläsningar, ger teoretisk och praktisk introduktion som ger en bakgrund till GIS-tekniken och analysmetoder. Bland annat behandlas georeferering, koordinatsystem, interpolationsmetoder och användning och egenskaper av olika typer av geodata. Praktiska övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter behandlar relevanta geografiska frågeställningar där studenten får lära sig praktiska färdigheter. Avslutningsvis genomförs ett mindre projektarbete där studenten ska visa att GIS-konceptet är förstått och kan användas på ett lämpligt sätt för att bearbeta en problemställning självständigt eller i en mindre grupp.
Under samtliga delkurser ingår ämnesdidaktik som en strimma i kursen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om jordklotets tillkomst, utveckling samt de processer som skapar och omskapar jordskorpan och generellt hur de geologiska processerna formar och bestämmer förutsättningar för livets utveckling på jorden.
- visa kunskap om bergarters och mineralers sammansättning och tillkomstsätt, samt jordskorpans och jordklotets inre sammansättning.
- visa kunskap om landformbildande processer samt sambandet mellan landformernas utveckling och miljön.
- visa kunskap om huvudklimatzonerna och lufthavets rörelser, regionalklimat, lokal och mikroklimat samt de grundläggande dragen i Sveriges klimat.
- visa kunskap om kulturgeografiska teman i relation till centrala samhällsfrågor.
- visa kunskap om principer för tillämpningar med GIS.
- uppvisa grundläggande kunskaper om ämnesdidaktiska traditioner/riktningar och centrala begrepp kopplade till dessa.
- redogöra för, diskutera och problematisera kurs- och ämnesplaner i ämnet.
Färdigheter och förmåga
- visa färdighet i att insamla, kritiskt granska, bearbeta, analysera och presentera geografisk information.
- visa på förmåga att kunna tillämpa kulturgeografiska teman på samhällsproblem och företeelser, med särskilt fokus på befolkningsgeografiska frågor.
- visa förmåga att analysera och presentera resultaten från en mindre undersökning.
- självständigt tillämpa grundläggande GIS-tekniker och verktyg för att bearbeta enklare problemställningar med fokus på naturvetenskapliga tillämpningar.
- identifiera lämpliga analysverktyg för att kunna bearbeta och analysera olika datatyper.
- diskutera olika ämnesdidaktiska perspektiv och metoder i syfte att utforma undervisningssituationer som stimulerar till lärande.
- utarbeta och använda metoder för bedömning som utgångspunkt för undervisning, och för att urskilja och bedöma elevers kunskaper utifrån styrdokument i ämnet.
- visa förmåga att på grundläggande akademisk nivå presentera resultat i tal och skrift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt förhålla sig till och diskutera den teoretiska utvecklingen inom centrala kulturgeografiska teman.
- identifiera och värdera sociala, politiska, miljömässiga och ekonomiska dimensioner av betydelse för befolkningsutveckling.
- förklara och motivera tillämpningar av GIS som verktyg för att lösa enklare rumsliga problem.
- kritiskt reflektera över hur egna lärprocesser under ämneskursernas olika moment kan användas i undervisningssituationer.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar, exkursioner, fältkurser och projektarbeten.
Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning kan i förekommande fall ges på engelska.
Examinationsformer
Examination anordnas i varje delkurs under kursens gång. Normalt är examinationen skriftlig men andra examinationsformer förekommer. Deltagande i seminarier, övningar, laborationer, fältkurser och exkursioner är obligatoriskt.
Om särskilda skäl finns kan examination medge annan examinationsform än vad som anges i provmomenten.
För att uppnå godkänt betyg på kursen eller enskilt provmoment kan kompletteringsuppgift erbjudas efter bedömning och beslut av examinator.
Kursen examineras genom:
Delkurs 1:
Jorden 1, teori, 3 hp: U/G/VG
Jorden 2, teori, 3 hp: U/G/VG
Atmosfär och klimat, teori, 2,5 hp: U/G/VG
Didaktik, 2,5 hp: U/G
Övningar och exkursion, 2,5 hp: U/G
Projektarbete, 1,5 hp: U/G
Delkurs 2:
Kulturgeografiska teman, teori, 4 hp: U/G/VG
Grupparbete, 3 hp: U/G
Redovisning, 0,5 hp: U/G
Delkurs 3:
GIS, teori, 3 hp: U/G/VG
GIS, övningar, 2,5 hp: U/G
GIS, didaktik, 2 hp: U/G
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22§ HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga obligatoriska moment inom alla delkurser är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs dessutom minst 51% VG på delkurserna inom kursen där betygsskalan U/G/VG tillämpas samt betyget Godkänd (G) på övriga moment.
Kursvärdering
Anonym skriftlig utvärdering görs efter varje delkurs samt en avslutande anonym skriftlig utvärdering för hela kursen. Ansvarig för att det genomförs är delkursansvarig lärare respektive kursansvarig lärare.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Det sker genom att analysen och eventuella åtgärdsförslag publiceras i Canvas.
Övriga föreskrifter
Exkursion kan innebära merkostnader för studenten.