Studenter spelar teater
Foto: Johan Wingborg

Fortbildning teaterdidaktik för gymnasielärare inriktning regi

MVKP18
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15344
Ansökan stängd

Om utbildningen

Kursen vänder sig till verksamma teaterlärare på estetiska programmet inriktning teater och lägger tonvikten på regi. Hur arbetar en lärare/regissör med elever? Vilka verktyg använder regissören? Och hur ser regissörens olika skeden ut i regiprocessen? Detta är frågor som behandlas i kursen.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Lärarexamen inriktning gymnasiet i ämnet teater samt minst ett års dokumenterad yrkeserfarenhet som gymnasielärare i ämnet teater på minst halvtid.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen utgår ifrån ett gestaltande arbete inom regi och inkluderar ett scenframställningsarbete där du leder arbetet enskilt och tillsammans med andra, men är också deltagare/skådespelare i andras arbeten.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler