Ekonomisk historia: Världens ekonomiska historia från 1980-talet och framåt

GU-28303
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen riktar sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper om världens ekonomiska historia från 1980-talet och framåt. Kursen utgår från fyra samhällsekonomiska omvandlingar som präglat den ekonomiska utvecklingen: digitalisering, globalisering, finansialisering och statens förändrade roll.

Om utbildningen

I kursen behandlas förändringar inom produktion, handel och konsumtion – både från ett globalt och ett svenskt perspektiv. Utvecklingen problematiseras i relation till dominerande ekonomiska idéer och samhällsdebatter, mot bakgrund av de sociala och miljömässiga hållbarhetsutmaningar som världen har ställts inför under de senaste fyra decennierna.

Kursen är uppbyggd av traditionella föreläsningar och kurslitteratur, men har även inslag av specialproducerade poddar och interaktiva seminarieövningar.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Efter studierna

Studier i ekonomisk historia ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika branscher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan 1 finns dessutom ekonomiska biblioteket, som är flera våningar högt och har många studieplatser.

Läs mer om lokaler