Nyhetsbrev
Foto: Ellika Henrikson

Rekordhögt stöd för EU enligt SOM-institutets första nyhetsbrev

Inför Sveriges ordförandeskap i EU under första halvan av 2023 är stödet för unionen rekordhögt. Det visar siffror från den senaste nationella SOM-undersökningen som presenteras i SOM-institutets nyhetsbrev.

Positivt om EU på samtliga plan

Aldrig tidigare har så många svenskar varit positivt inställda till medlemskapet i EU. Enligt den senaste nationella SOM-undersökningen är 68 procent för ett svenskt medlemskap, att jämföras med endast 11 procent som är emot. En tydlig och signifikant ökning sedan hösten 2021. Därtill syntes även ökningar i andelen som säger sig vara nöjda med demokratin i EU samt i förtroendet för flera av EU:s olika institutioner.

En graf som visar en tydlig ökning i andelen som är positiva till Sveriges EU-medlemskap
Grafen är hämtad från kommande Svenska trender 1986-2022.

Anledningarna till att bedömningen över tid blivit mer positiv och dessutom nått rekordnivåer 2022 är troligen flertaliga.

– Det kan handla om en långsam allmän acceptans, samt en förflyttning av EU-politikens fokus från i huvudsak ekonomi till andra frågor, men denna senaste stora uppgång handlar sannolikt främst om situationen med krig i närområdet säger Patrik Öhberg, docent i statsvetenskap och forskare vid SOM-institutet.

Nyhetsbrev från SOM-institutet

De nya siffrorna om EU publicerades först i SOM-institutets nyhetsbrev för mars 2023. Ambitionen är att 3-4 gånger per år skicka ut uppdateringar med nyheter, tips på hur man kan använda SOM-institutets infrastrukturer för datainsamling, djupdykningar i aktuella samhällsfrågor och annat som kan vara av intresse. Prenumerera gärna på nyhetsbrevet för att inte missa något.

Vet du med dig att du borde fått nyhetsbrevet men inte har sett det? Titta gärna en extra gång i din skräpkorg så att det inte fastnat där.