Ny excellent lärare med fokus på matematikundervisning

Rimma Nyman vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession har utsetts till excellent lärare. Hon beskriver sin undervisning som målinriktad och tycker att det är viktigt med tydlighet, något som studenter enligt Rimma också brukar uppskatta.

Rimma Nyman har arbetat med att utbilda blivande lärare vid Göteborgs universitet i över 15 år. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i matematik och blev efter att ha läst fördjupningskurser i matematikdidaktik adjunkt på lärarutbildningen. Via forskarskolan CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, disputerade hon 2017 och arbetar nu som lektor. Utmärkelsen ser hon som ett sätt att reflektera över vad hon kan förbättra, hur hon ska undervisa kommande lärargenerationer men också hur studenter och kollegor har värderat hennes insatser.

Har du några tips till blivande lärare för att intressera elever för matematik i klassrummet?

– Planera kommunikation i klassrummet. Involvera hela klassen. Inled, låt elever arbeta aktivt och samla upp olika elevinspel att samtala kring. Håll samtalet levande. Sammanfatta på slutet.

– Fokus måste ligga på matematik, att ha en tydlig matematisk idé att arbeta kring. Ett väl avgränsat lärandemål underlättar, inte att avverka ett antal sidor utan ”nu ska vi lära oss …”.

– Arbeta med normer i klassrummet. Det är matematiklektion nu, allt runtomkring får vänta. Det är så lätt hänt att allt det andra tar över på bekostnad av elevers lärande.

– Kämpa på! Intresse betyder inte att det ska vara lätt. Det betyder att överkomma hinder och motstånd. Kognitiva utmaningar är bra! Hårt arbete leder till aha-upplevelser.

Du forskar bland annat om blivande lärares professionsutveckling. Vad handlar det om?

– Mina projekt handlar om vetenskaplighet och särskilt om självständiga arbeten. Examensarbeten är viktiga: dels knyter de ihop säcken i slutet på lärarutbildningen men de är också börjar på ett nytt att se på sin profession och lärarkunskap. Vad kan blivande lärare ha för nytta av praktiknära forskning eller att undervisa på vetenskaplig grund?

Rimma har i sina senaste projekt kartlagt vad lärarstudenter skriver om och ställt frågor om vad och hur de lär sig saker under den processen.

– Jag ser fram emot att väcka dessa frågor tvärfakultativt, inom det pedagogiska kollegiet av excellenta lärare vid Göteborgs universitet, och inom internationella nätverk som jag är med i och som intresserar sig för lärarutbildningsforskning.

Mer information om titeln Excellent lärare

Göteborg universitet har infört utmärkelsen för att uppmärksamma lärares pedagogiska skicklighet. Läs mer om titeln Excellent lärare.