Centrum för livsstilsintervention är nu officiellt invigt

Bandet är klippt. Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Institutionen för medicin har officiellt fått sin senaste centrumbildning invigd. Centrum för livsstilintervention är ett efterlängtat tillskott som ytterligare stärker den unika profil som finns kring livsstilsrelaterad ohälsa på Östra sjukhuset.

Foto från invigningen. Mats Börjesson och Carina Persson står vid talarstolen.
Mats Börjesson är centrumföreståndare, och Carina Persson (överfysioterapeut och docent i rehabiliteringsmedicin) är koordinator.
Foto: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Sjukhusledning, styrelsemedlemmar, internationella forskarkollegor och medarbetare från både sjukvård och universitet fanns på plats när det nya centret invigdes på Östra sjukhuset, torsdagen den 22 februari. Sjukhusdirektör och professor Ann-Marie Wennberg var på plats för att invigningstala och klippa bandet.

– Centrum för livsstilsintervention är ett fint exempel på när Sahlgrenska Universitetssjukhuset gör det vi är bäst på – att knyta ihop klinisk forskning, behandling och utveckling för bättre vård i framtiden. Det är också ett fint exempel på hur akademi och sjukvård samarbetar för att förbättra människors hälsa och bidra till att lösa framtida utmaningar. Frågan om levnadsvanor är oerhört betydelsefull för hälso- och sjukvården och centret har ett spännande uppdrag framför sig, sa Ann-Marie Wennberg.

Sjukhusdirektör Ann-Marie Wennberg klipper band vid invigningen.
Sjukhusdirektör Ann-Marie Wennberg klipper bandet.

Livsstilsrelaterad ohälsa ökar

Centret är ett samarbete mellan Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Institutionen för medicin vid Göteborgs universitet, med möjlighet till samverkan även för andra forskargrupper både inom och utanför sjukhuset. Visionen är att adressera den kanske största framtida utmaningen inom hälso- och sjukvården – den ökande livsstilsrelaterade ohälsan.

– Vi vet att majoriteten av all hjärt-kärlsjukdom och en tredjedel av all cancer kan förebyggas med mer hälsosamma levnadsvanor. Idag har vi ett stort ansvar att ta fram och testa ny kunskap om hur vi bättre kan förhindra sjukdomsutveckling. Forskning är en viktig komponent i arbetet för en bättre folkhälsa, sa Jan Boren, professor och prefekt vid Institutionen för medicin, som också lyfte det framgångsrika samarbetet med Hjärt-Lungfonden och befolkningsstudien SCAPIS

Centrets föreståndare Mats Börjesson är universitetssjukhusöverläkare i kardiologi och professor i idrottsfysiologi.

– Östra sjukhuset har tillsammans med Göteborgs universitet en lång och stark forskningstradition inom epidemiologi, både när det gäller sjukdomar och levnadsvanors betydelse. Vi har god kunskap om konsekvenserna av ohälsosamma levnadsvanor och hur vi bäst behandlar olika sjukdomar. Vad centret kommer att bidra med är mer kunskap om hur livsstilsförändringar kan skapas och behållas över tid, säger han.

Bild på Mattias Bjarnegård (områdeschef), Ann-Marie Wennberg (sjukhusdirektör), Mats Börjesson (centrumföreståndare), Jan Borén
Mattias Bjarnegård (områdeschef), Ann-Marie Wennberg (sjukhusdirektör), Mats Börjesson (centrumföreståndare), Jan Borén (professor och prefekt vid Institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin) samt Carina Persson (centrumkoordinator).

Internationella gäster vid invigningen

Vid invigningen talade också områdeschef Mattias Bjarnegård om sjukhusets uppdrag att arbeta hälsofrämjande och om de stora skillnaderna i hälsa i Göteborg. I Östra sjukhusets upptagningsområde är den förväntade livslängden upp till tio år kortare jämfört med andra stadsdelar.

På plats fanns också särskilt inbjuda internationella föreläsare. Martin Halle, professor vid Technical University of Munich, visade resultat från olika interventionsstudier med fysisk aktivitet, och gav exempel på hur sjukvården kan motiverar till hållbara livsstilsförändringar. Matthias Wilhelm, Professor och chefläkare, University Hospital of Bern talade i huvudsak om hur den tekniska revolutionens möjligheter att stödja livsstilsförändringar.

TEXT: Karin Lerjestedt Walka

Centrum för livsstilsintervention

Centrum för livsstilsintervention kommer att finnas på plan 5 i Centralkliniken, Östra sjukhuset.

Under våren kommer centrat att inleda en interventionsstudie med fokus på övervikt. Patienter som erbjuds delta i studien kommer att få råd och stöd om kost och fysisk aktivitet, optimerad till individens medicinska och psykosociala förutsättningar, baserat på individuella mätningar och behov.

På Östra sjukhuset finns fler relaterade forskningsprojekt, bland annat forskningsenheten för diabetes och under året inleds den andra etappen av Scapis (Swedish CardiPulmonary bioImage Study).

Läs mer på centrets webbplats.