Navigate to video: Utgrävningar i Falköping 2023
Video (0:48)
Utgrävningar i Falköping 2023

Arkeologstudenter byter medeltiden mot stenåldern

Varnhem och klostret som anlades där under Medeltiden har senaste åren varit platsen för universitetets studenter i arkeologi.
Men i år har man förflyttat sig till Falköping - en boplats från stenåldern ska undersökas.

– Årets fältkurs är förlagd till Karleby utanför Falköping där studenterna tränas i grundläggande fältmetodik genom undersökningen av en 5000 år gammal boplats,  säger Tony Axelsson, arkeolog och som undervisar på Arkeologprogrammet.

– Det är ingen större skillnad för studenterna att undersöka en boplats från stenåldern jämfört med medeltida lämningar. Självklart är det helt andra typer av fynd men hantverket att gräva är snarlikt.

none
Drönarbild över utgrävningsområdet, en boplats från stenåldern.
Foto: Tony Axelsson

Utgrävningen är också forskningsprojekt

Årets undersökning är en del i forskningsprojektet Hidden landscapes som drivs av Karl-Göran Sjögren och Tony Axelsson. Båda forskare och arkeologer vid Institutionen för historiska studier.

– Den här platsen där studenterna nu gräver, hittade vi genom geofysiska undersökningar med magnetometer och markradar, berättar Tony Axelsson.

Forskningsprojektet Hidden landscapes eller Det gömda landskapet som det heter på svenska, är finansierat av Riksbankens jubileumsfond. Mer info om projektet finns på deras webbsida, Det gömda landskapet. Att lokalisera neolitiska centralplatser med hjälp av fjärranalys, geofysik och arkeologi.

Studenterna hittar flera fynd

none
Karl-Göran Sjögren, forskare är på plats i Falköping.
Foto: Tony Axelsson

Fyndmaterialet utgörs av flinta, keramik och brända ben. I kommande vecka väntar bearbetning och katalogisering av fynden som efter avrapportering kommer att lämnas till Västergötlands museum.

Kursen som studenterna går görs inom ramen för Arkeologprogrammet och meningen är att studenterna ska få med sig praktisk erfarenhet från utgrävningar.

– Väljer man att läsa arkeologi här hos oss i Göteborg så finns just nu unika möjligheter att vara med på utgrävningar, även utomlands, då vi har flera stora forskningsprojekt vid Institutionen, säger Tony Axelsson.

Under utgrävningarna har Göteborgs universitet också genomfört gratis guidningar för allmänheten i samarbete med Falbygdens museum.

Text: Cecilia Sjöberg