Rättvis omvandling av jordbruks- och livsmedelssystem: Acceptans och motstånd mot åtgärder för hållbar omvandling i landsbygdsområden

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2027
Projektägare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Finansiär
Formas

Kort beskrivning

Detta forskningsprojekt kommer att undersöka vilken roll jordbruks- och livsmedelssystem har för hållbara och rättvisa omvandlingar i industrialiserade samhällen. Många landsbygdsregioner står inför betydande förändringar relaterade till klimatförändringar – både utmaningar och möjligheter – men villkoren för att delta i omvandlingsprocessen skiljer sig åt mellan individer och grupper.

Den övergripande frågan forskningsprojektet ska svara på är: Vilka sociala förhållanden och processer kan antingen hämma eller bidra till att intressenter agerar i riktning mot hållbara omvandlingar i produktionssystem för jordbruks- och livsmedelsprodukter? Vår teoretiska utgångspunkt är att det finns viktiga systemdynamiker relaterade till ojämlikhet, makt och kapacitet som påverkar möjligheten till hållbar omvandling. Projektet utgår från en hypotes om att "rättvis omställning" kan fungera som ett fruktbart analytiskt tillvägagångssätt för att identifiera hinder för hållbara omvandlingar av jordbruks- och livsmedelssystem samt de politisk-ekonomiska mekanismer och förhållanden som kan uppmuntra dem.

Med fokus på produktion och producenter kommer projektet att utveckla en historiskt grundad jämförande analys av två fall i industrialiserade samhällen: Sverige och USA. Dessa fallstudier kommer att ge möjlighet att förstå och förklara intressenternas acceptans av, och förmåga att delta i, insatser för att främja hållbar omvandling av jordbruks- och livsmedelssystem.

Deltagande forskare:

Stefano B. Longo (projektledare), universitetslektor, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet

Ellinor Isgren, universitetslektor, Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet

Michael Carolan, Professor, Colorado State University, USA