Butikssäljares kompetensutveckling för det uppkopplade kundmötet

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2022 - 2024
Projektägare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Finansiär
Handelsrådet, samverkanspartner Centre for Retailing, Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Kort beskrivning

En av de utmaningar som handelsbranschen står inför när digitaliseringen av servicemötet transformerar hur varor och tjänster köps och säljs rör butikssäljares kompetensutveckling. När digitala teknologier som exempelvis robotar och automation, digitala medarbetare, artificiell intelligens och sakernas internet introduceras för att fläta samman digital och fysisk handel förändras roller och aktiviteter i det fysiska servicemötet. Syftet med projektet är att genom aktionsforskning tillsammans med butikspersonal utforska hur digital säljutbildning och kompetensutveckling som adresserar roller och kompetenser i det ”uppkopplade servicemötet” kan utformas.

Digitaliseringen av servicearbete har skapat ett behov av kontinuerlig kompetensutveckling men också nya sätt att lära och utveckla kompetenser på. Den teknologiska utvecklingen inom servicebranschen går snabbt framåt och kraven på arbetskraften förändras därefter.

För att möta dessa krav och förbli konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden måste arbetstagare ha möjlighet att ständigt lära sig nya kunskaper och färdigheter. I Sverige har diskussionen om livslångt lärande allt mer kommit att handla om hur arbetsgivare kan stödja medarbetarnas ständiga lärande. En återkommande framgångsfaktor som nämns i studier om lärande i arbetslivet är att ha personal med pedagogisk kompetens som kan stödja upplägg och genomförande av utbildning och lärande i arbetslivet. Det framkommer också att det tillvägagångssätt som ger bäst effekt är när de anställda aktiveras för att lära sig samt att feedback och reflektion är avgörande för en effektiv lärandeprocess.

Handelsbranschen kännetecknas av hög personalomsättning, deltidsanställningar och låga löner. Under de senaste decennierna har många positioner (t ex säljare, kassör, lagerarbetare) kategoriserats som instegsjobb som inte kräver några specifika kvalifikationer eller förkunskaper. Sammantaget är detta faktorer som begränsar möjligheten till kontinuerligt lärande i det uppkopplade servicemötet i fysiska butiker. Det föreligger följaktligen en risk för att glappet mellan existerande personalkompetens och efterfrågad kompetens blir för stort för att kunna överbryggas genom traditionell säljutbildning och kompetensutveckling på arbetsplatsen. För att utveckla säljutbildning och kompetensutveckling för butiksanställda krävs kunskap om vad utbildningen ska leda till. Utöver innehållslig kompetens krävs att det finns förståelse för individens utgångspunkt och förutsättningar, samt att det finns handlingsutrymme och stöd under lärandeprocessen.

Det här projektet syftar till att genom aktionsforskning tillsammans med butikspersonal (butikschefer, säljare) fördjupa kunskapen om ”det uppkopplade servicemötet” och hur digitaliserad säljutbildning och kompetensutveckling kan utformas och genomföras.