Foto: Charlotte Löfgren

Barnförhör med bildstöd – för barn i behov av kommunikativt stöd

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - pågående
Projektägare
Psykologiska Institutionen

Finansiär
Brottsoffermyndigheten

Kort beskrivning

Projektet Barnförhör med bildstöd – för barn i behov av kommunikativt stöd ämnar undersöka om barn som behöver extra språkligt stöd skulle kunna få bättre förutsättningar under barnförhör med hjälp av bildstöd. Projektet består av studier om barns förståelse av bilder som kommunikationsmedel, effekter av bildstöd på detaljrikedom och korrekthet av barns utsagor och rättsaktörers synpunkter kring användningen av bildstöd i barnförhör.

I Sverige har alla brottsutsatta barn, oavsett barnets ålder, mognad eller funktionsförmåga, en lagstadgad rätt att få komma till tals under brottsutredningar som rör dem. Ändå finns det idag ingen evidensbaserad förhörsmetod för barn som behöver extra språkligt stöd. Detta innebär att barn med kommunikativa svårigheter, däribland yngre förskolebarn och barn med kognitiva funktionsnedsättningar, har mycket svårt att komma till tals under barnförhöret, något som i sin tur begränsar deras möjligheter att avancera i rättsprocessen. Föreliggande projekt ämnar undersöka om dessa barns förutsättningar under barnförhör skulle kunna förbättras med hjälp av bildstöd.

Inom ramen för projektet kommer vi först att undersöka barns förståelse för symboler och bilder som används i bildstödsmaterial. Därefter kommer vi, genom två randomiserade kontrollerade experiment med förskolebarn och barn vid grundsärskola undersöka om och hur bildstödet kan användas under barnförhör och hur det påverkar tillförlitligheten i barnens utsagor. Vidare kommer vi att genomföra fokusgrupper med åklagare och barnförhörsledare för att få en djupare förståelse för deras erfarenheter av att utreda brott mot barn med kommunikativa begränsningar och deras synpunkter kring användningen av bildstöd i barnförhör. För att belysa barnperspektivet kommer vi att involvera av ett barnråd under hela forskningsprocessen, från studiedesign och metodupplägg till hur vi kan tolka och sprida resultaten från projektet.

Projektet har såväl vetenskaplig som praktisk betydelse då det finns ett stort behov av anpassade, vetenskapligt beprövade barnförhörsmetoder som kan säkerställa alla barns rätt att uttrycka sig i rättsliga processer och få möjlighet att leverera vittnesmål av hög rättslig kvalitet.

Forskare

Sara Landström (Ansvarig forskare)

Mikaela Magnusson (Forskare)

Linnea Koponen (Doktorand)

Studie om barns förståelse av bilder

Vi söker barn i åldrarna 3–12 år för att delta i en studie om hur barn förstår bilder som används i olika bildstödsmaterial.