Vetenskaplig metod inom rehabilitering- Kvalitativ metod
Om utbildningen
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskap om vetenskapsteori och etiska övervägande inom forskning som använder kvalitativ metodik. Kursen ger även en översikt över metodologiska förhållningssättet inom kvalitativa forskningstraditioner samt tillämpning och tolkning av olika typer av kvalitativ datainsamling och analys. Kursens avslutande examination omfattar att skriva en projektskiss.
Övergripande innehåll:
Grundläggande vetenskapsteori
Grundläggande forskningsetik
Tillämpning av kvalitativ metodologi
Olika kvalitativa ansatser och metoder
Olika typer av kvalitativ data analys
Kursen ges helt på distans (kvartsfart), och är uppdelad på fyra kurstillfällen varav två heldagar vid varje kurstillfälle.
Schema VT26:
19/2-20/2 Introduktion, föreläsning, workshop, gruppdiskussioner, seminarium och eget arbete
2/3-3/3 Introduktion, workshop, gruppdiskussioner och seminarium
8/4-9/4 Seminarium, eget arbete, presentation av projektskiss och kamratfeedback
11/5-12/5 (eventuellt 13/5) Examinationer
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs arbetsterapeut-, fysioterapeut eller audionomexamen 180 hp, eller logopedexamen 240 hp eller motsvarande (inkluderande examensarbete på minst 15 hp).
Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp. Platserna fördelas enligt följande: 50 % av platserna fördelas till fysioterapeuter, 25 % till arbetsterapeuter, 15 % till logopeder och 10 % till audionom. Max 165hp.