Foto: Natalie Greppi

Arbetsprovsinstruktioner inför hösten 2024

Ditt arbetsprov till masterprogrammet i Litterär gestaltning ska innehålla:

• Max 10 sidor nyskriven skönlitterär text. Du väljer själv vilken typ av skönlitterär text du vill skicka in. Texten laddas upp som 1 PDF dokument.
  • En text där du kort kommenterar ditt arbetsprov: Är texten/texterna färdiga eller under arbete? Hur har du arbetat fram dem. Vad skulle du säga att de behandlar? Max 5000 tecken inkl. blanksteg. Texten kopieras in i ett textfält.
  • Ett brev där du motiverar din ansökan med nedanstående punkter. Max 5000 tecken inkl. blanksteg. Texten kopieras in i ett textfält.

Beskriv din nuvarande praktik av läsande och skrivande.

Beskriv kortfattat din sysselsättning de senaste fyra åren.

Beskriv eventuella erfarenheter av litterära sammanhang
du ingår eller har ingått i.

Motivera varför du vill gå utbildningen och beskriv vad du förväntar dig av den.

Berätta om vad du vill arbeta med under utbildningen och vad du vill lära dig.

Utbildningen är forskningsanknuten. Beskriv hur ditt läsande och skrivande eventuellt  relaterar till teoretiska perspektiv.

Säg någonting om hur du ser på den individuella författarens roll i relation till litteraturen som ett kollektivt kunskapsfält.

Navigate to video: Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Video (01:00)
Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Foto: Natalie Greppi

Bedömning av arbetsprov

Ditt arbetsprov bedöms på följande kriterier:

1.  Ett självständigt litterärt uttryck
2. Ett medvetet förhållningssätt till litterär form
3. Utvecklingsbarhet

Skicka in ditt arbetsprov

Skicka in ditt arbetsprov via vårt arbetsprovsverktyg SlideRoom

SlideRoom stänger vid midnatt (CET) dagen för deadline av arbetsprovet. När du har skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemejl från SlideRoom.

Vi rekommenderar att du laddar upp ditt material senast 24 timmar innan deadline. Det är inte möjligt att skicka in arbetsprover efter att ansökningsperioden i SlideRoom har stängt.

Ansökan, urval och antagning

Urval och antagning

Alla kompletta ansökningar bedöms av en bedömarjury som består av programansvarig och representanter från enheten som programmet tillhör.

Dokumentation på avklarad kandidatexamen

Se till att dina tidigare akademiska meriter finns registrerade på antagning.se. Om du behöver ladda upp kompletterande dokument som styrker din behörighet till programmet gör du detta på dina sidor på antagning.se. För mer information, se ladda upp rätt papper.

Söka med reell kompetens

Om du inte är formellt behörig kan du bli beviljad reell kompetens om HDK-Valand anser att du har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen ändå. Förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen kan visas genom:

• annan relevant utbildning

• relevant yrkeserfarenhet eller annan praktisk erfarenhet

• relevanta konstnärliga färdigheter och förmågor

Viktiga datum

15 mars 2024 : Ansökningsperioden öppnar

15 april 2024: Sista dag att ansöka till programmet på antagning.se

15 april 2024: Sista dag att skicka in ditt arbetsprov i  SlideRoom.

2 maj 2024: Sista dag att betala anmälningsavgiften eller styrka avgiftsbefrielse.
(behövs inte om du har svenskt personnummer)

20 juni 2024: Sista dag att komplettera din anmälan. Kompletterande underlag laddas upp via ”mina sidor” på antagning.se

11 juli 2024: Antagningsbesked publiceras på antagning.se

19 juli 2024: Sista svarsdag på antagningsbesked