R programmering med exempel från hälsovetenskaper

STA050
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-10365
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Kursen syftar till att ge bred kunskap om hur man använder programmeringsspråket R för att bearbeta, analysera och presentera data med tabeller och diagram.

Genomgående kommer data från olika hälsovetenskaper att användas som exempel.

Målgrupp:

Kursen riktar sig till dig som jobbar, eller vill jobba, med data inom hälsa, sjukvård eller liknande. Att själv kunna hantera och förstå delar eller hela processen inom datahantering och analys är en kunskap som blir viktigare och viktigare.

Innehåll:

Kursens fokus ligger på att introducera det statistiska programmeringsspråket R som ett verktyg för att utföra reproducerbara statistiska analyser. Statistisk programmering är en nödvändig kunskap för att kunna jobba med dataanalys, till exempel statistiska analyser, maskininlärning och artificiell intelligens. Inom hälsovetenskaperna har R blivit ett nyckelverktyg för att hantera och analysera data.

En stor del av kursen handlar om att importera data, processa och städa data, transformera och skapa nya variabler. Denna del av processen lägger grunder för att kunna analysera och visualisera data på ett effektivt sätt.

Ni kommer lära er grunderna i R programmering såsom data typer och strukturer, kontrollsatser och skriva egna funktioner. Ni kommer också lära er att skriva reproducerbar kod som gör att analyser kan upprepas och återanvändas.

Efter kursen kan du:

Efter kursen kan du hantera data i R genom importera data, processa och städa data, transformera och skapa nya variabler till att utföra statistiska analyser och sammanfatta och visualisera resultaten.

Genomgående i kursen kommer exempel huvudsakligen komma från hälsovetenskaperna. Men kunskaperna är generella och kan appliceras på data från många olika källor.

I kursen kommer ni lära er utföra statistiska analyser, men de statistiska metoderna kommer inte gås igenom i detalj.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kursens förkunskapskrav är kurser omfattande minst 120 högskolepoäng och Engelska B/Engelska 6.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen ges online med undervisning dels i form av förinspelat material och dels genomschemalagda online-föreläsningar, seminarier och datorövningar. Undervisningen sker på digitala plattformar.