Studenter på Masterprogram i didaktik

GU-1A92J
Ansökan stängd

Kort om inriktningen

Vill du fördjupa dina kunskaper om didaktik och lära dig mer om undervisning, lärande, bedömning och utveckling av undervisning? Programmet är för dig som är lärare med erfarenhet inom förskola, grundskola eller gymnasieskola och vill utvecklas i din yrkesroll, med speciellt fokus på allmändidaktiska frågor. Ger en god grund för dig som vill arbeta som förstelärare eller utvecklingsledare eller studera vidare på forskarnivå. Startar höstterminer och ges på halvfart under fyra år. Inriktningen leder fram till en masterexamen i allmän didaktik.

Andra inriktningar

Om utbildningen

Inom masterprogrammet i didaktik får du möjlighet att utveckla dina didaktiska kunskaper såväl praktiskt som teoretiskt. Du ökar din förmåga att utveckla och analysera undervisning samt leda skolutveckling på vetenskaplig grund.

I programmet finns gemensamma delar som didaktik som vetenskap, didaktikens historia, lärandeteorier och dess konsekvenser för undervisning, metoder för utveckling av undervisning, betyg och bedömning samt vetenskapsteori. I programmets inriktningar fokuserar du på olika ämnens didaktik.

Om inriktningen allmän didaktik

Masterprogrammet i didaktik med inriktning allmän didaktik ger dig fördjupade kunskaper i frågor av allmändidaktisk karaktär. Skolans roll i samhället, relationers roll i lärande, emotioner och värden i skolan samt läroplansteori är exempel på teman. De didaktiska frågorna; vad som ska läras, varför det är viktigt och hur undervisning av det kan genomföras och bedömas är viktiga frågor som uppmärksammas. Inom inriktningen får du läsa och diskutera aktuell allmändidaktisk forskning. Du får också möjlighet att under utbildningens gång fördjupa dig i någon del av det allmändidaktiska fältet som intresserar dig. Under det fjärde året genomför du ett självständigt examensarbete där du ytterligare fördjupar dina kunskaper.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till programmet krävs lärarexamen om minst 120 p/180 hp eller kandidatexamen om minst 180 hp inom utbildningsvetenskap, eller motsvarande. Ovan angivna behörighetsvillkor gäller för antagning till programmet. För fortsatta studier inom programmet gäller de förkunskapskrav som specificeras för respektive kurs och som framgår av respektive kursplan. Student som har magisterexamen i allmän didaktik kan antas till andra hälften av programmet.

Instruktioner för ansökan

Om du läst kurser på avancerad nivå med relevant innehåll för programmet kan du direkt efter antagning ansöka om att få tillgodoräkna dem. Även du som har en magisterexamen i ämnesdidaktik, allmän didaktik eller annat relevant ämne kan ansöka om tillgodoräknande.

Du kan endast tillgodoräkna dig kurser som du läst utöver din lärarutbildning eller annan utbildning som gett dig behörighet för programmet.

Läs mer om tillgodoräknande på Studentportalen.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Programmet leder fram till en masterexamen i allmän didaktik. Att studera på masterprogrammet innebär att du utvecklas i din roll som lärare och det ger dig en god grund för arbete som exempelvis förstelärare eller utvecklingsledare inom skola eller förskola. Programmet utgör även en grund för fortsatta studier på forskarnivå, till exempel i forskarutbildningsämnena ämnesdidaktik eller pedagogiskt arbete.

Så är det att plugga

Undervisningen

Programmet ges på halvfart under fyra år med träffar tisdagar varannan vecka. Vissa träffar är på campus på Pedagogen i Göteborg medan andra sker digitalt.

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och självständiga fördjupningar och du förväntas läsa vetenskaplig litteratur av olika slag på svenska och engelska. Du kommer också att få träna på olika skriftliga och muntliga akademiska presentationsformer. Utbildningen avslutas med att du genomför en egen forskningsuppgift och skriver en masteruppsats.

Lokaler

Pedagogen ligger mitt i centrala Göteborg, nära till allt. Undervisning och forskning sker till stor del i tre byggnader: A-huset på Västra Hamngatan 25, B-huset på Läroverksgatan 15 och C-huset på Läroverksgatan 5.  I A-huset hittar du Servicecenter, universitetsbibliotek, studentkårens kansli, studievägledning för lärarutbildning, International Student Office Pedagogen samt ett café. Även i B-huset finns ett café, men också ett väl tilltaget studentkök med mikrovågsugnar  och kylskåp. I alla husen finns gott om platser för studenter för arbete enskilt eller i grupp.