Länkstig

Gameplay Design

Kurs
DIT098
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Campus
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
-
Ansökan öppen
-
Anmälningskod
GU-18654
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Kursen Speldesign fokuserar på hur regler och spelkomponenter kan användas för att skapa spelmiljöer som uppmuntrar och förespråkar specifik interaktion, antingen mellan människor eller mellan människor och spelsystemet. Målet med dessa miljöer kan variera från experimentella miljöer i bil- eller flygplansindustrin, lärandemiljöer i simuleringar till rena underhållningsmiljöer på hemdatorer eller spelkonsoler. Kursen tar upp generella designmetoder som kan appliceras på alla dessa områden.

Kursen syftar till att ge en förståelse på hur alla komponenter i en spelmiljö interagerar med varandra så väl som vilka relationer speldesign har med andra områden nödvändiga för samtida interaktiva simuleringar, till exempel programmering och grafisk design. Centrala frågor som adresseras i kursen är hur man motiverar användare till viss specifik interaktion, relationen mellan interaktion och narrativer, hur man balanserar interaktion i fleranvändaremiljöer, hur man stödjer och uppmuntrar kreativitet hos användare, hur man modifierar designlösningar för att passa både nya och erfarna användare så väl som hur man förändrar designlösningar för att passa interaktionstillfällen med tidsbegränsningar.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Förkunskapskravet för att läsa kursen är en kandidatexamen om 180 högskolepoäng eller 60 högskolepoäng i ämnet datavetenskap. Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.