Kursplan

Gameplay Design

Kurs
DIT098
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
NA Naturvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3968
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-11-27
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Projekt, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är obligatorisk i Game Design & Technology, masterprogram (N2GDT).

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Computer Science, masterprogram(N2COS)
  2. Software Engineering and Management, masterprogram (N2SOF)
  3. Applied Data Science, masterprogram (N2ADS)

Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.

Huvudområde med fördjupning

ITCDA Computer Science-Interaction Design - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
ITIDE Interaktionsdesign - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Förkunskapskravet för att läsa kursen är en kandidatexamen om 180 högskolepoäng eller 60 högskolepoäng i ämnet datavetenskap.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Innehåll

Speldesign fokuserar på hur regler och spelkomponenter kan användas för att skapa spelmiljöer som uppmuntrar och förespråkar specifik interaktion, antingen mellan människor eller mellan människor och spelsystemet. Målet med dessa miljöer kan variera från experimentella miljöer i bil- eller flygplansindustrin, lärandemiljöer i
simuleringar till rena underhållningsmiljöer på hemdatorer eller spelkonsoler. Kursen tar upp generella designmetoder som kan appliceras på alla dessa områden.

Kursen syftar till att ge en förståelse på hur alla komponenter i en spelmiljö interagerar med varandra så väl som vilka relationer speldesign har med andra områden nödvändiga för samtida interaktiva simuleringar, till exempel programmering och grafisk design. Centrala frågor som adresseras i kursen är hur man motiverar användare till viss specifik interaktion, relationen mellan interaktion och narrativer, hur man balanserar interaktion i fleranvändaremiljöer, hur man stödjer och uppmuntrar kreativitet hos användare, hur man modifierar designlösningar för att passa både nya och erfarna användare så väl som hur man förändrar designlösningar för att passa interaktionstillfällen med tidsbegränsningar.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva en speldesigners roll i ett spelutvecklingsprojekt.
  • Diskutera specifika designegenskaper hos spel som används av spelindustrin och teoretiska ramverk.
  • Relatera samtida spel med tidigare exempel, från direkta föregångare till de först beskrivna exemplen av liknande spel.

Färdigheter och förmåga

  • Planera speldesignprojekt enligt etablerade metoder.
  • Utveckla spelkoncept från initiell idé till detaljerad designbeskrivning, genom användande av iterativa metoder och prototyper.
  • Specificera målgrupper och utveckla speldesignkoncept för specifika användargrupper.
  • Presentera speldesignkoncept för åhörare.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Motivera olika perspektiv och användning av spel, både från praktiska och etiska infallsvinklar.
  • Analysera olika spel med hjälp av teoretiska verktyg för att föreslå förändringar och jämföra olika spel.
  • Utvärdera spelkoncept och prototyper utifrån behoven hos olika målgrupper.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är baserad kring övningar och projekt inom ämnet, och dessa kompletteras av föreläsningar och workshops. Projektarbetet genomförs i handledda grupper med syfte att ge praktisk träning i utveckling och modifiering av spel.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre övningar och fyra uppgifter. Uppgifterna lämnas in skriftligt förutom två deluppgifter till en av uppgifterna som är praktiska. Alla delmoment poängsätts och räknas samman för slutligt betyg. När alla moment är avklarade och godkända rapporteras ett provmoment i Ladok.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet

Betyg

Delkurser

  1. Projekt, 7,5 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)

För att få godkänt på kursen måste samtliga obligatoriska moment vara godkända. För att få ett högre betyg än 3 så krävs ett högre viktat genomsnitt på de obligatoriska momenten.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Kursen är samläst med Chalmers.

Kursen ersätter kursen TIA098, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller TIA098. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där TIA098 ingår.