Ekonomisk historia: Världens ekonomiska historia under förindustriell tid

Kurs
EHG102
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-28300
Ansökan stängd

Kort om kursen

Utifrån ett långt tidsperspektiv behandlar kursen människans historia från introduktionen av jordbruk fram till den begynnande industriella revolutionen. Samhällets organisation, sociala förhållanden, möjligheten att förändra produktionen och påverka sin omgivning är frågor som kursen tar upp. En viktig fråga över tid är, hur har människan skaffat sig sin försörjning? Stor vikt läggs vid jämförelser mellan samhällen och förändringar över tid.

Om utbildningen

Kursen ger dig kännedom om vår världs ekonomiska historia under förindustriell tid och om förutsättningarna för det moderna samhällets framväxt och utveckling. Det aktuella forskningsläget bildar utgångspunkten för kursens diskussioner liksom olika forskares värderingar och resultat. Du får med dig kunskap om enklare termer och begrepp, relevanta för ämnet, samt möjligheter till ett kritiskt förhållningssätt.

Kursen är uppbyggd av föreläsningar och seminarier där du arbetar med inlämningsuppgifter som diskuteras på examinerande seminarier.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Efter studierna

Studier i ekonomisk historia ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika branscher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan 1 finns dessutom ekonomiska biblioteket, som är flera våningar högt och har många studieplatser.

Läs mer om lokaler