Ylva Norén Bretzer i radiostudion
Förvaltningshögskolans Ylva Norén Bretzer i Göteborgs universitets studio på Sprängkullsgatan.
Foto: Henrik Sandgren

Viktigt med Nordiskt samarbete och lokal samverkan

Vikten av samarbete och samverkan var något som framhölls när Förvaltningshögskolan stod som värd för den Nordiska kommunforskarkonferensen.

Skärm med konferensdeltagare i Zoom
Konferensen genomfördes för första gången helt digitalt.
Foto: Grétar Þór Eyþórsson

Förvaltningshögskolan stod värd för den 29:e Nordiska Kommunforskarkonferensen (Norkom) som ägde rum 26-27 november. Den digitala konferensen hade deltagare från de fem nordiska länderna samt en deltagare från Japan. Konferensen hade fyra inbjudna talare. Först ut var Malin Quick Oljelund, statssekreterare hos civilminister Lena Micko på Finansdepartementet. Stadssekreteraren utgick från den pågående pandemin och hur den har förändrat samhället syn på styrning, samordning och den svenska modellen. Vidare problematiserades den rådande lagstiftningen som är anpassad till freds- eller krigstid, men inte till kristid.

Huvudtalare var professor Jon Pierre, Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet. Han problematiserade olika grader av lokal samverkan mellan förvaltning och civilsamhälle, där co-production idag har blivit på modet, men som kan komma att underminera de politiska partiernas betydelse och legitimitet.

Samarbete i Norden viktigare än någonsin

Avslutningsvis talade Paula Lehtomäki, Nordiska rådets generalsekreterare, om att vikten av samarbete i Norden är viktigare än någonsin för visionen om ett hållbart och integrerat Norden. Särskilt har gränsområdena i Norden erfarit stora svårigheter under året som har gått, vilket synliggör nya frågor för det Nordiska samarbetet. Konferensens traditionella studiebesök genomfördes digitalt genom att en filminspelning gjorts där kanslichefen Mikael Cullberg guidade konferensdeltagarna i Länsresidenset på Södra Hamngatan i Göteborg. Rundvandringen i residenset går att se här.

Kerstin Bartholdsson och Ylva Norén Bretzer vid varsin dator
Arrangörerna Kerstin Bartholdsson och Ylva Norén Bretzer under den digitala konferensen.
Foto: Henrik Sandgren