Bokomslag Väljarna avgör

SVT/Valu 2022: Väljarna avgör

I den senaste boken baserad på SVT/Valu redovisas en stor mängd resultat och analyser av svenskt väljarbeteende som bygger på alla sjutton Vallokalsundersökningar som SVT har genomfört sedan 1991 – men med fokus på det senaste riksdagsvalet 2022. Därutöver visas och diskuteras hur Valu har använts journalistiskt i valbevakningen.

Sveriges television genomför sedan valet 1991 en Vallokalsundersökning (Valu) utanför utvalda vallokaler med väljare som just har röstat. Hittills har sjutton Valu-undersökningar genomförts vid riksdagsval, Europaparlamentsval och folkomröstningar. Syftet är att redan på valkvällen kunna presentera ett faktaunderlag som visar varför väljarna röstar som de gör. Valu ger väljarna en tydlig röst i SVT:s valvaka utöver de sammanräknade röstsiffrorna.

SVT/Valu är resultatet av ett etablerat samarbete mellan SVT, Kungliga Tekniska Högskolan och Valforskningsprogrammet vid Göteborgs universitet. Resultaten bygger på enkätsvar från ett representativt urval av väljare från hela Sverige. Utanför 160 vallokaler 2022 fick de svarande anonymt besvara ett 50-tal frågor. Svaren presenterades sedan samma kväll i SVT:s valvaka.