Språkkonsulterna tar examen
Foto: Eléni Katsogiannos

Språkkonsulter tog examen

Med plockmat, bubbel och mingel – så firades studenterna som har läst Språkkonsultprogrammet när de tog sin examen.

Fredagen den 2 juni bjöds de nybakade språkkonsulterna på avslutningsmingel med plockmat och bubbel. Med under firandet var Susanna Karlsson som är programansvarig för Språkkonsultprogrammet.

- Det är roligt att kunna uppmärksamma studenterna. Det har jobbat hårt för det här i tre år, och nu är de färdiga. Extra kul är det att få träffa den här kullen, eftersom stora delar av deras utbildning har ägt rum under pandemin. Det betyder att mer än hälften av tiden har de inte fått lov att vara på plats. Tidvis har det varit kämpigt förstås, men både lärare och studenter har hela tiden hittat lösningar på utmaningarna, säger Susanna Karlsson.

Redo för uppdrag som språkexperter

Språkkonsultprogrammet är en treårig kandidatutbildning. Efter utbildningen är studenterna väl förberedda för uppdrag som språkexperter som stödjer och utvecklar den interna och externa kommunikationen i såväl privata som offentliga verksamheter. Den sista terminen innefattar både uppsatsskrivande och en längre praktikperiod där studenterna har fått pröva sina erfarenheter från utbildningen på en arbetsplats.

Språkkonsulter behövs eftersom vi lever i ett informationssamhälle.

- Språkkonsulter behövs eftersom vi lever i ett informationssamhälle. Företag, organisationer och kommuner förlitar sig på att den som behöver det kan förstå deras kommunikation, och som kunder och medborgare måste vi kunna lite på att den information vi får är begriplig nog. Exempelvis måste det finnas bra information om hur man ska förbereda sig inför en medicinsk provtagning eller hur man ska göra för att förstå en ekonomisk rapport, säger Susanna Karlsson.

Språkkonsulter har den expertis som krävs för att se till att kontakten mellan den enskilde och en organisation blir så enkel och begriplig som möjligt och för flera av studenterna väntar anställningar som språkkonsulter både inom privat och offentlig sektor. Några har redan jobb som väntar och kommer att ta sig an nya utmaningar på bland annat bokförlag och i kommuner.

Text: Karin Wenzelberg

MER OM SPRÅKKONSULTPROGRAMMET

Språkkonsultprogrammet är en treårig yrkesutbildning för den som vill arbeta med att hjälpa andra att skriva bättre, förbättra organisationers kommunikation och hjälpa myndigheter att bemöta medborgare mer demokratiskt. Språkkonsultprogrammet ges vid Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi och startar nästa gång höstterminen 2024.

Läs mer om Språkkonsultprogrammet

Här kan du läsa examensarbeten från Språkkonsultprogrammet

Vill du veta mer om vad våra språkkonsulter gör efter examen? Läs vår alumnundersökning