Personer skrattar i en utställningsmiljö

Sök en kurs – få konstnärlig kompetensutveckling i höst

Nu öppnar ansökan till höstens fristående kurser på HDK-Valand. I utbudet finns kurser inom alla våra ämnen – design, film, fotografi, frikonst, konsthantverk, litterär gestaltning samt bild och slöjd. Ansök senast 15 april 2021.

Flera av kurserna vänder sig till dig som är nybörjare och utgör en introduktion till hur det är att studera ett konstnärligt ämne på universitet.

– De ger en inblick i hur man jobbar med en konstnärlig frågeställning och ger dig en chans att utveckla och fördjupa ditt praktiskt kunnande. Förhoppningsvis kan du få nya perspektiv och utveckla kompetenser som hjälper dig i din konstnärliga utveckling, säger Magnus Sterner-Bernvik, studierektor med ansvar för fristående kurser på HDK-Valand.

Det finns även kurser för dig som är yrkesverksam som praktiker eller utbildad konstnär och vill utveckla dig inom ett nytt område.

– Via dessa kan du som är utbildad inom ett konstnärligt ämne att återvända och bredda dina perspektiv. Vi tycker det är viktigt med kurser som bygger vidare på kompetenser, eller bidrar till att man utvecklar nya, så att vi på så sätt kan bidra till att stödja en långsiktig och hållbar utveckling inom de professionella fälten. Vi erbjuder många distanskurser vilket innebär att du kan studera hos oss från hela Sverige. Kurserna ges även med varierad takt för att de ska kunna kombineras med andra studier eller jobb, säger Magnus Sterner-Bernvik.

Vissa kurser erbjuder ett mer teoretiskt perspektiv på konst. Andra utforskar relationen mellan ett aktuellt ämne och en konstnärlig praktik. Det finns även pedagogiska kurser för dig som är eller vill bli lärare i bild eller slöjd.

– Vi har ett brett utbud som vänder sig till många och måste därför vara vakna på vad som är intresseväckande och vilka behov av våra kompetenser som finns på arbetsmarknaden och i samhället. Vi vill att det finns kurser som möter vår tids stora utmaningar att vår utbildning alltid är aktuell och relevant. Våra fristående kurser är ett sätt att utforska ny kunskap, säger Magnus Sterner-Bernvik.

TEXT: Cecilia Köljing