Foto från inspelningen av podden Akademiliv
I Medietekniks studio när podden Akadmiliv spelas in. Vid mikrofonerna: Ragnhild Larsson, Elin Lindström och Ingmar Skoog.
Foto: Gunnar Jönsson

Poddtips: Fördomar om äldre ställs på sin spets under pandemin

De fördomar om äldre som synliggjorts under pandemin riskerar påverka äldres självbild mycket negativt under lång tid framöver. Det säger Ingmar Skoog, professor i psykiatri och föreståndare för AgeCap vid Göteborgs universitet, i senaste avsnittet av podcasten Akademiliv.

Vid AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet, samlas forskning om äldre och åldrande från många olika vetenskapsområden. Här bedrivs bland annat stora befolkningsstudier som följer äldre i olika generationer, som studien H70 där 70-åringars hälsa och välmående undersökts sedan 1971.

Ingmar Skoog brukar föra fram att 70 är det nya 50, alltså att hälsan hos dagens 70-åringar ligger på samma nivå som tidigare 50-åringar.

– Men mentalt jämför vi dagens 70-åringar med 20-åringar, där 20-åringar vill hinna uppleva mycket innan de stadgar sig, och 70-åringar på ett liknande sätt vill hinna njuta av livet innan de blir för sjuka och gamla, säger Ingmar Skoog.

Vitala och kreativa

Han menar att Folkhälsomyndighetens direktiv, särskilt i början av pandemin när det fördes fram att vi måste ta hans om alla över 70, ruskade om de äldres självbild rejält:

– Jag är rädd att det kommer ta tid innan vi kan bygga upp en mer realistisk bild av våra äldre, som vitala, kreativa, aktiva människor. Där har Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter faktiskt tryckt ned äldre människor i skorna, tycker jag.

Tidigt i pandemin förde Ingmar Skoog tillsammans med andra äldre forskare fram förslag på åtgärder som skulle hjälpa till att hindra smittspridning bland äldre, bland annat samordning av den fragmenterade äldrevården, begränsning av hur många äldre varje anställd skulle träffa och införande av munskydd för de anställda.

Intervjuar gör kommunikatörerna Ragnhild Larsson och Elin Lindström.

Hör samtalet med Ingmar Skoog i Akademiliv

Om Akademiliv

Akademiliv är en podd från Sahlgrenska akademin, den medicinska fakulteten vid Göteborgs universitet.

Kontakta redaktionen: akademiliv@gu.se

Akademiliv på Soundcloud