En smaragdgrön havsborstmask
Den nyupptäckta havsborstmasken Eulalia feliciae tillhör familjen paddelfotsmaskar och hittades i Medelhavet. Närbesläktade och mycket snarlika arter finns på svenska västkusten.
Foto: Arne Nygren

Nyupptäckt mask uppkallas efter student

Forskare på Institutionen för marina vetenskaper har upptäckt en helt ny havsborstmask inom familjen paddelfotsmaskar. Masken, som lever i Medelhavet, har fått namnet Eulalia feliciae efter den tidigare studenten Felicia Ulltin.

Det talas mycket om att arter försvinner, men ibland händer det också att nya ser dagens ljus. Den vackra havsborstmasken Eulalia feliciae är just ett sådant exempel. I en ny vetenskaplig publikation presenteras den som en alldeles "egen" art som skiljer sig från andra mycket snarlika havsborstmaskar i det stora masksläktet Eulalia.

– Det är en sådan ära att få en av sina favoritorganismer uppkallad efter sig! Jag har ju blivit kallad "mask-Felicia" ett tag, så nu var det kanske dags för en Felicia-mask, säger en glad och rörd Felicia Ulltin.

En av forskarna som upptäckt den nya masken är Arne Nygren, systematiker och taxonom vid Institutionen för marina vetenskaper. Hans specialitet är havsborstmaskar, närmare bestämt undersöker han släktträd och beskriver nya arter av maskar i familjen Phyllodocidae, eller paddelfotsmaskar på svenska.

Många maskar liknar varandra

Eulalia-maskar är vad forskarna kallar "kryptiska". Med det menas att det finns många arter som är förvillande lika varandra – små, smaragdgröna och med röda ögon. Lite som en kinesisk drake, enligt Arne Nygren.

– Det här är oerhört vanliga havsborstmaskar som finns i våra skandinaviska vatten, i Medelhavet och ända upp till Arktis. Just den här masken har vi fångat vid flera tillfällen under expeditioner i Medelhavet men det är först nu som vi undersökt den ordentligt, säger Arne Nygren.

Felicia Ulltin ombord på en båt.
Felicia Ulltin är hängiven maskentusiast och gjorde sitt masterarbete i marinbiologi vid Göteborgs universitet. Här på en insamlingsexpedition i Gullmarsfjorden.
Foto: Arne Nygren

Traditionellt artbestäms havsborstmaskar och andra djur genom att undersöka utseendet; som kroppslängd, huvudets form, antal antenner, färg och så vidare. På så vis har många arter som är mycket lika varandra blivit felaktigt klassade som en och samma. Men idag har forskarna fått tillgång till ett nytt och värdefullt verktyg i form av DNA-analys.

– Genom att undersöka hur DNA är uppbyggt kan man hitta skillnader som visar att det handlar om olika arter. Därför vet vi idag att det finns minst sju olika Eulalia-arter i Europa, och inte som tidigare en enda, säger Arne Nygren.

Arne Nygren porträtt
Arne Nygren är taxonom och systematiker vid Institutionen för marina vetenskaper. Han arbetar bland annat med att beskriva nya arter av havsborstmaskar.

Hitta nya arter är en drivkraft

Att upptäcka nya arter är roligt och en viktig drivkraft för Arne Nygren i hans forskning. Han uppskattar att han beskrivit ett femtiotal nya havsborstmaskar genom åren. På så vis har han också fått möjlighet att ge namn åt flera nya arter; en kreativ och kanske oväntad sida av den naturvetenskapliga forskningen. Genom åren har han döpt maskar efter bland annat stjärnbilder och sina egna barn. Men den här  gången är det en tidigare student, Felicia Ulltin, som inspirerat till artepitetet "feliciae"

– Felicia Ulltin är en extrem mask-entusiast! Hon har även jobbat tillsammans med mig på flera universitetskurser och i sin tur väckt studenternas intresse för havsborstmaskar. Hon är en verklig inspiratör för framtida forskare i marinbiologi, säger Arne Nygren.

Idag arbetar Felicia Ulltin med att artbestämma havsborstmaskar och andra marina bottendjur på en konsultfirma i Bergen.

Vad är det som är så fascinerande med havsborstmaskar?

– Att de har så många olika balla livsstilar och utskott! Dessutom är de ekologiskt väldigt betydelsefulla, och utgör större delen av både mångfalden och biomassan på våra marina mjukbottnar. Sen kan jag ju inte sticka under stol med att många av dem är oerhört tjusiga också! säger Felicia Ulltin.

Text: Susanne Liljenström

Läs den vetenskapliga artikeln

Revealing the diversity of the green Eulalia (Annelida, Phyllodocidae) species complex along the European coast, with description of three new species.

Artikeln är publicerad i tidskriften Organisms Diversity & Evolution. Bland författarna finns förutom Arne Nygren även Fredrik Pleijel, båda verksamma vid Tjärnö marina laboratorium, Institutionen för marina vetenskaper.