Illustration som visar äldre personer som gör olika aktiviteteer
Foto: Illustration: Josephine Skapare

Nu har Årsrika Göteborg 400 startat – en jubileumsfestival för alla åldrar!

Jubileumsfestivalen Årsrika Göteborg 400 är en hyllning till livet, med och för göteborgare i hela staden.

Text Årsrika Göteborg - en det av Göteborgs 400-årsjubileum i rund form

Göteborg åldras och det gör göteborgarna också! Årsrika Göteborg 400, en jubileumsfestival för alla åldrar, är en del av Göteborgs 400-årsjubileum och arrangeras i samarbete mellan över 20 olika aktörer. Syftet med festivalen är att på olika sätt lyfta frågor kring åldrande och hur alla vi som lever i Göteborg kan ha ett gott och värdefullt liv hela livet. Under festivalen, som sträcker sig från januari till september, finns möjlighet att delta i allt från forskningsseminarier och utställningar, till teater, film, musik och speed-dejting. Här kommer att finnas många möjligheter att vara med om och skapa värdefulla generationsmöten och utbyta tankar med andra om hur det är, och skulle kunna vara, att åldras i Göteborg.

- 70 är det nya 50! Dagens äldre är yngre än någonsin i kropp och hjärna.  Vi vill ta bort fördomar om åldrandet. En fjärdedel av svenskarna är i dag över 65 år. Det är ett enormt slöseri att inte ta in den äldre delen av befolkningen i samhället och det vill vi ändra på. Det är fantastiskt att vi i Göteborg tillsammans gör denna jättesatsning, säger Ingmar Skoog, professor och föreståndare vid AgeCap, Göteborgs universitet.

Helena Bjurbäck är Äldreombudsman i Göteborgs Stad. Hon kommer i kontakt med många äldre och vet att de är en heterogen grupp med skiftande och individuella behov.

- Vi behöver förändra berättelsen om liv och åldrande. Det finns utmaningar i samhället, men vi behöver samtidigt se de möjligheter vi har genom att bättre inkludera den äldre befolkningen. Den gemensamma kunskap och erfarenhet som finns här är en rikedom. Hela samhället har allt att vinna på att få upp ögonen för den, säger Helena Bjurbäck.

Under varje månad från januari till september belyser festivalen olika teman och erbjuder ett 40-tal spännande programpunkter som ingår som en del av i firandet av Göteborg 400 år.

Tryckt program finns på bland annat Göteborgs Stads mötesplatser, museer och bibliotek. Programpunkterna kommer att finnas digitalt i

Program för mars-september

Använd gärna hashtagen #ÅrsrikaGöteborg400

För mer information besök Årsrika Göteborg 400 eller Jubileumskalendariet

Kontaktpersoner:

Emma Matsson, utvecklingsledare Åldersvänliga Göteborg, Göteborgs Stad, emma.matsson@aldrevardomsorg.goteborg.se, tel 031-365 56 05

Pia Gudmundsson, koordinator AgeCap, Göteborgs universitet pia.gudmundsson@neuro.gu.se, tel 031-343 86 49.

Arrangörer: AgeCap vid Göteborgs universitet, Åldersvänliga Göteborg och Äldreombudsmannen i samarbete med Göteborgs stads centrala pensionärsråd (SPF Seniorerna, Pensionärernas Riksorganisation (PRO), Riksförbundet PensionärsGemenskap (RPG) och SKPF Pensionärerna), Göteborgs Stadsbibliotek, Göteborgs Stadsmuseum, Göteborgs Stadsteater, Göteborgs Konstmuseum, Generationsmöten i centrum Göteborgs Stad, Stadsmissionen, Frölunda Kulturhus, Hälsofrämjande och förebyggande verksamheter i Göteborgs Stad, Demensförbundet, Alzheimerfonden, 1.6 miljonerklubben, Hyresgästföreningen i västra Sverige, Liseberg, Göteborg Film Festival, ABF, Kulturhuset Bergsjön, Sensus, Boplats Göteborg AB, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Kulturhuset Kåken, Västra Götalandsregionen, Attention och Göteborgsregionen testbädd AllAgeHub