Nationellt centrum för innovation och entreprenörskap ett av förslagen i utredning om innovationsstöd vid universitet och högskolor

Maureen McKelvey, professor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, har medverkat i en statlig utredning om innovationsstöd vid universitet och högskolor. Utredningen är nu klar och bland det som experterna föreslår finns ett nationellt centrum för innovation och entreprenörskap.

Foto på Maureen McKelvey
Foto: Carina Gran

Utredningens uppdrag har sammanfattningsvis varit att analysera olika aspekter av högskolornas innovationsstöd och att lämna förslag på hur stödet kan förbättras. Forskarna lämnar ett stort antal förslag med syftet att förbättra innovationskontor, hur studenter och forskare kan vidareutveckla kommersialisering av idéer och även att starta ett nationellt centrum för innovation och entreprenörskap, något som Maureen McKelvey och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har förespråkat länge.

- Ett nationellt centrum för innovation och entreprenörskap skulle göra det möjligt för alla universitet i Sverige som är verksamma inom området att diskutera ny utveckling inom forskning, avancerad utbildning och kommunikation. Centret skulle bli en kraft, inte bara för att förbättra universitetsutbildningen, utan också för att påverka samhället i stort genom innovation och entreprenörskap, säger Maureen McKelvey.

Om utredningen

Utredningens uppdrag har sammanfattningsvis varit att analysera olika aspekter av det högskolornas innovationsstöd och att lämna förslag på hur stödet kan förbättras.  Den lämnades in till regeringen på fredagen den 16 oktober

Expertgruppen består av Maureen McKelvey, Magnus Klofsten (Linköpings universitet), Åsa Lindholm Dahlstrand (Lunds universitet), Mats Lundqvist (Chalmers tekniska högskola) och Karl Wennberg (Linköpings universitet), vilka är landets ledande forskare inom innovation och entreprenörskap.

Mer information: www.sou.gov.se