Pompeji
Henrik Boman, universitetsadjunkt i antikens kultur och samhällsliv, är en av föreläsarna och han kommer att prata om Pompeji och den inspirationskälla till konst och litteratur som den antika staden varit i Sverige.
Foto: Darryl Brooks/Mostphotos

Musikalisk föreställning och föreläsningar med antiken i fokus

En hel kväll med fokus på Antiken blir det på Humanisten den 6 oktober då fyra föreläsningar varvas med musik och historisk performance, recitation, sång och film. Kvällen är en del i en större turné som besöker flera lärosäten, kyrkor, Nationalmuseum och Medelhavsinstituten i Aten och Rom.

Föreställningen Suecia Antiqua et Hodierna, Antiken i Sverige – Sverige i Antiken, kom till på ett initiativ av musikern och kompositören Carin Bartosch Edström som anser att det är viktigt att konstnärer och forskare möts. Hon satte ihop en afton i antikens tecken, där konstnärer sammanförs med forskare inom olika akademiska ämnen där antiken satt ett avtryck.

Turnén inleds 1 oktober i Stora Kyrkan i Östersund, därefter hålls antikaftonen på Nationalmuseum i Stockholm och i Humanistiska teatern på Uppsala universitet innan man landar i stora hörsalen, J222, på Humanisten.

Övriga spelställen är Allhelgonakyrkan i Lund, i samarbete med Lunds universitet, samt de båda Medelhavsinstituten i Rom och Aten.

Den musikaliska inramningen återkommer på alla ställen, medan föreläsningarna som hålls är lokala.

– Det blir över tre timmar med nyskriven musik, film och föredrag. Medverkande är forskare från flera institutioner på Humanisten, säger Lena Larsson Lovén som är professor i antikens kultur och samhällsliv och viceprefekt för samverkan på Institutionen för historiska studier.

Föreläsarna från Humanistiska fakulteten är:

Henrik Boman, universitetsadjunkt i antikens kultur och samhällsliv, som ska prata om Pompeji och den inspirationskälla till konst och litteratur som den antika staden varit i Sverige.

Anna Blennow, docent i latin, som föreläser om en samling latinska inskrifter som är en värdefull del av Antikmuseet på Humanisten.

Ida Östenberg, professor i antikens kultur och samhällsliv, håller ett föredrag om översättningarna av Aristofanes Fåglarna och Lysistrate.

Dessutom föreläser Anders Dahlgren, arkitekt och konstvetare, om antiken i Göteborgs arkitektur.