Foto på  Mariana Mazzucato

Mazzucato om entreprenörskap och dess roll i värdeskapandet i årets Tore Browaldh-föreläsning

Samhällsanalysprogrammets studenter deltog i årets Tore Browaldh-föreläsning Rethinking Value Creation - for innovation-led inclusive and sustainable growth, som hölls av Mariana Mazzucato, professor vid University College London. Mazzucatos föreläsning innehåller många relevanta kopplingar mellan historia och samtid, mellan akademiskt tänkande och stora samhällsutmaningar.

Foto på Oskar Broberg
Oskar Broberg
Foto: Carina Gran

- Entreprenörskap handlar inte om bara nya tekniska prylar och svindlande börsvärderingar – tvärtom vill Mazzucato få oss att se och diskutera vad som är viktigt på riktigt och hur vi kan styra dit. I en tid av stora globala politiska och ekonomiska spänningar är det ännu viktigare att integrera denna typ av arrangemang i undervisningen, säger Oskar Broberg, docent i ekonomisk historia, medlem i GOT KIES och programansvarig.

Trots pandemin finns det alltså positiva effekter eftersom studenter och anställda enklare kan delta i digitala möten, vilket märktes då föreläsningen gästades av 400 deltagare. Mazzucato har ett etablerat samarbete med Institutionen för ekonomi och samhälle och forskningsnätverket GOT KIES, som leds av Maureen McKelvey, och bjöds in av Handelshögskolan för att vara talare på årets Tore Browaldh-föreläsningen.

Se filmen från Tore Browaldh-föreläsningen 2020

Här kan du se filmen från Tore Browaldh-föreläsningen 2020. Filmen finns tillgänglig fram till den 17 november.

Mariana Mazzucato: Rethinking Value Creation – for innovative-led inclusive & sustainable growth