Han forskar bland annat om estlandssvenska

Hallå där Henrik Rosenkvist, professor på institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet.

Henrik RosenkvistVad har din forskning handlat om genom åren?

– Jag disputerade i Lund 2004 på en avhandling om grammatikalisering av konditionala subjunktioner. Det var en empirisk studie som visade att grammatikalisering är en mer oregelbunden språkförändringsprocess än vad många tidigare hade antagit.

Vad forskar du om just nu?

– Just nu forskar jag mest om dialektsyntax, med ett fokus på negationer, det vill säga hur man i dialekter placerar ”inte” och liknande ord i satser. De senaste åren har jag haft ett projekt om estlandssvenska, och jag har också arbetat mycket med älvdalska.

Vad fick dig intresserad av ämnet?

– Språk har jag varit intresserad av sedan jag var liten, och jag tycker egentligen inte att man behöver motivera varför man tycker att det mänskliga språket är spännande.

Vad betyder det för dig att bli professor och vilka blir dina viktigaste uppgifter?

– Det innebär att jag inte behöver fundera på vidare meritering för min egen del. Nu kan jag fokusera på att försöka hjälpa andra forskare som är mer i början av karriären. Och så får jag lite mer forskningstid.