Bild på räkor

Hållbarhetspris för uppsats om hållbar utveckling i svensk skaldjursindustri

Tidigare entreprenörskapsstudenten Ruvini De Silva undersökte hur man kan kombinera hållbar utveckling med cirkulärt värdeskapande i den svenska skaldjursindustrin. Nu tilldelas hon Göteborgs universitets hållbarhetspris för studentuppsatser (GUSTA) för sin insats.

Ruvini presenterar sin uppsats och resultat på GUSTA-prisets årliga ceremoni.
Ruvini med sitt diplom

GUSTA-priset lyfter fram de studenter vid Göteborgs universitet som bidragit till framstående prestationer inom hållbar utveckling. Ruvini De Silva från Sri Lanka tog examen från masterprogrammet Knowledge-based Entrepreneurship på Handelshögskolan i juni 2023. Hon skrev sin masteruppsats ”Circular value creation in the Swedish seafood processing industry for human consumer: status, challenges, and opportunities” och är en av mottagarna av årets GUSTA-pris.

Idag lider en betydande del av världens befolkning av hunger och undernäring, medan resten slösar mat i produktion och konsumtion, särskilt inom skaldjursindustrin.

– Jag fick upp ögonen för omfattningen av matsvinn när jag jobbade som sushikock och såg hur mycket som slängdes. Jag tror att det bästa sättet att börja agera hållbart är i ditt eget hem. Jag fick en idé i mitt kök, att omvandla laxrester till värdefulla produkter på några enkla sätt; oljeutvinning genom kokning, bakning, torkning och malning. Det här initiativet visar potentialen för hållbara metoder, från fiskolja till chips och pulver.

Burkar  futvunnen genom kokning
Burkar med fiskolja utvunnen genom kokning

Men vi måste hitta ansvarsfulla lösningar på utmaningarna inom produktion och konsumtion, i linje med FN:s globala hållbarhetsmål (SDG) nummer 12 (Hållbar konsumtion och produktion).

– I mitt examensarbete undersöker jag hur man kan kombinera hållbar utveckling med cirkulärt värdeskapande i den svenska skaldjursindustrin. Jag identifierar hinder och möjligheter för framtida värdeskapande.

Ruvini studerade fem skaldjursproducenter och tittade på matsvinn och hur metoder kan förbättras för att till exempel göra säljbara livsmedelsprodukter av matavfall, vilket skulle kunna leda till flera relaterade SDG: er (1, 2, 5 och 17).

– En vanlig utmaning som företag inom skaldjursförädling står inför är att satsa på cirkulära system och anpassa sig till nya produktionsmetoder. Samarbete är en lösning, ett företags avfall kan vara ett annat företags råvara och skapa värdefulla nya produkter.

Resultaten avslöjar tydliga tillvägagångssätt för cirkulärt värdeskapande och Ruvini presenterar en rad förslag för att förbättra hållbarheten, inklusive eliminering av avfall, avfallshantering genom djurfoder och kompostering av biogasproduktion.

Resultaten och slutsatserna som presenteras är fokuserade på cirkulärt värdeskapande inom skaldjursindustrin för att bidra till hållbar utveckling och vägleda företag mot mer hållbara metoder.

- De kan sannolikt vara direkt användbara för att förbättra arbetet med hållbarhet och tillföra värde till skaldjursindustrin.

Framtidsplaner involverar socialt entreprenörskap

Ruvinis har precis skrivit avtal med Upcyclr, som är ett upcycling-företag.

- Jag kommer att arbeta som forskare för ett av deras projekt om forsknings- och utvecklingsteam för återvinning av skaldjur.

Hon driver också ett eget företag med fokus på hållbar textil, vilket också började som en del av studierna under hennes mastersprogram.

– Mitt nuvarande projekt fokuserar på socialt entreprenörskap riktat mot kvinnor i Sri Lanka. Alla produkter bearbetas av låginkomstfamiljer och min idé är att uppmuntra dem att marknadsföra sina batikprodukter till skandinaviska länder. Hemtex Sverige och Kid Norway har redan accepterat detta som sociala projekt.

Ruvinis dröm är dock att studera vidare på doktorandnivå och bli forskare. Med fokus speciellt på livsmedelsindustri och textilindustri med integration av affärsutveckling, innovation och entreprenörskap.

– Jag kan påverka hållbara och sociala frågor mer genom samverkan mellan industrin och akademin. Jag brinner för att hitta lösningar på problem. Jag försöker också personligen hjälpa människor i mitt hemland med mina textilprojekt som bidrar till synlighet och att förbättra deras inkomst.

Masteruppsats

Circular value creation in the Swedish seafood processing industry for human consumption: status, challenges, and opportunities

Länk: https://hdl.handle.net/2077/77837

AV: Kajsa Folmues Strandberg

Om GUSTA-priset

GUSTA, som är en förkortning av Gothenburg University Sustainability Thesis Award, lyfter fram de studenter som med sitt engagemang har bidragit till enastående prestationer inom ämnet hållbar utveckling. GUSTA-priset ges till uppsatser inom ämnen som relaterar till hållbar utveckling och ha instiftats för att motivera studenter att kritiskt analysera och engagera sig för hållbarhetsfrågor och att söka ny kunskap för en hållbar värld. Utmärkelsen vänder sig till alla studenter på universitetets alla program. Pristagarna utses av en vetenskaplig kommitté som består av fem professorer från lika många fakulteter vid Göteborgs universitet.