Tom Blackburn

Guldäpplet för bästa föreläsare till Tom Blackburn

Det pedagogiska priset Guldäpplet delas ut varje år till en lärare som undervisar på Chalmers i matematik eller fysik. 2023 års pristagare, som utses av studenterna själva, är Thomas Blackburn, biträdande lektor vid Institutionen för fysik på Göteborgs universitet.

Motiveringen lyder som följer:

"Under sitt andra år som lärare på kursen Kvantfysik för F erbjöd Tom ett heltäckande paket. Med välstrukturerade och informationstäta föreläsningar gick Tom till botten med varenda vågfunktion, kvanttal och rotationsoperator. Med personligt utformade inlämningar fick studenterna träna på att handskas med "Blackburn's Discount Quantum Devices" och samtidigt lära sig räkna kvantfysik på riktigt. Tom uppvisade stort engagemang under kursens gång vilket smittade av sig på studenterna. Detta är varför Tom Blackburn tilldelas Guldäpplet 2023."