Löpare
Foto: Bild av Pexels från Pixabay

Göteborgs universitet bidrar med kunskap i regeringsrapport om svensk elitidrott

I en tid där internationell toppidrott är i fokus, är frågan om Sveriges position mer aktuell än någonsin. – Elitidrott, med sitt globala fokus och ökande professionalisering, står inför komplexa utmaningar och etiska dilemman som kräver uppmärksamhet från både idrottsorganisationer och nationella regeringar, säger Astrid Schubring, projektledare för forskningsprojektet Vägar till världstoppen.

För att belysa svensk elitidrotts styrkor och utmaningar gav regeringen under våren 2023 Centrum för Idrottsforskning (CIF) i uppdrag att genomföra en omfattande analys som nu samlas i en rapport. Forskningsprojektet Vägar till världstoppen på Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet deltar i rapporten med kapitlet ”Världsklassidrottares syn på det svenska elitidrottssystemet” och bidrar därigenom med värdefulla insikter i ämnet.

– I vårt forskningsprojekt Vägar till världstoppen har vi intervjuat 18 svenska toppidrottare. Dessa är inte bara framgångsrika medaljvinnare, utan de har också fått omfattande erfarenhet av svensk elitidrott under sina karriärer. Vi konstaterar att det nuvarande svenska elitidrottssystemet tillåter idrottare att utveckla olika karriärvägar till toppen, vilket är en styrka som bör bevaras för att möta individuella behov och skillnader inom idrotten, säger Astrid Schubring, projektledare för Vägar till världstoppen.

– Vi identifierade också brister i det nuvarande finansierings- och stödsystemet, samt en risk för segregation inom svensk elitidrott. Strategier behövs för att rekrytera, utveckla och behålla talanger från lägre socioekonomiska och icke-svenska bakgrunder inom svensk elitidrott. Att systematiskt stödja och skydda idrottarnas hälsa och välbefinnande under olika karriärfaser är också en viktig utvecklingspunkt, framhåller Astrid Schubring.

Den 16 april presenteras resultaten och Johan R Norberg, utredare vid CIF och professor i idrottsvetenskap vid Malmö universitet, guidar genom rapporten och belysa svensk elitidrotts ställning på den globala arenan.

Genom en öppen dialog och en grundlig analys av svensk elitidrotts nuvarande ställning och framtida möjligheter, strävar CIF efter att bidra till en stark och hållbar svensk närvaro inom internationell toppidrott.

Text: Helena Svensson

Regeringsrapport: Svensk elitidrott har kommit till ett vägskäl