Foto: Adi Goldstein/Unsplash

Förnyat förtroende som Riksidrottsuniversitet

Göteborgs universitet får fortsatt förtroende som Riksidrottsuniversitet de kommande fyra åren. Göteborgs universitet har också ett särskilt uppdrag att erbjuda en tränarutbildning på akademisk nivå.

– Det här ger oss möjlighet att bygga vidare på den fina utvecklingsresa vi har gjort sedan vi blev Riksidrottsuniversitet år 2015 och att stärka vårt samarbete med idrottsrörelsen och andra lärosäten, säger Astrid Schubring, projektledare för Riksidrottsuniversitet på Göteborgs universitet.

Riksidrottsuniversitet skapar förutsättningar för elitidrottare att satsa på dubbla karriärer genom att de samtidigt erbjuds anpassad studiegång och stöd i sin utveckling som idrottare. Göteborgs universitet var ett av de första lärosätena att bli utnämnt till Riksidrottsuniversitet år 2015. Höstterminen 2015 antogs knappt 20 studenter. Idag har Göteborgs universitet 125 elitidrottande studenter på grund-, avancerad- och forskarnivå som är antagna via Riksidrottsuniversitetet.

För att bli antagen krävs, förutom att bli antagen till en ordinarie utbildning på samma villkor som alla andra, att man antingen spelar i högsta divisionen i en lagidrott eller är på landslagsnivå i en individuell idrott. De som blir antagna erbjuds anpassad studiegång i form av till exempel alternativa former för examination när tentamen krockar med tävlingar. De erbjuds också tester vid Centrum för Hälsa och Prestationsutveckling (CHP) liksom tillgång till gym, idrottspsykologiskt stöd, kostrådgivning och nätverksträffar med andra studenter på Riksidrottsuniversitetet.

Akademisk tränarutbildning

På Göteborgs universitet finns spetskompetens inom idrottsvetenskap med internationellt framstående forskning inom såväl hållbar idrottsutövning som prestationsutveckling. Universitetet har även fortsättningsvis ett särskilt uppdrag att erbjuda en tränarutbildning som leder fram till en akademisk examen med möjlighet att gå vidare till avancerade studier.

– Tränare är oerhört viktiga men jobbar ofta ideellt. För att skapa förutsättningar för professionalisering är det viktigt att höja kunskapsnivån inom tränarkåren. Vi behöver tränare som stöttar elitidrottare till en hållbar idrottsutövning och ser till att de aktiva blir omhändertagna på ett bra sätt, säger Astrid Schubring.

Göteborgs universitet är också ett av få lärosäten som erbjuder ämnesstudier i specialidrott som tillsammans med kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) kan leda till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i ämnet specialidrott.

Text: Carl-Magnus Höglund

Riksidrottsuniversitet

Riksidrottsstyrelsen har fattat beslut att erbjuda följande lärosäten möjligheten att bli Riksidrottsuniversitet för avtalsperioden 2022–2026: Gymnastik- och idrottshögskolan/Kungliga Tekniska Högskolan, Halmstad högskola/Malmö universitet, Göteborgs universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Mittuniversitetet och Umeå universitet.

Läs mer om Riksidrottsuniversitet.