Lise Meitner
Lise Meitner.

Ferenc Mezei tilldelas Lise Meitner-priset 2021

Fysikcentrum i Göteborg tilldelar Ferenc Mezei Lise Meitner-priset 2021. Ferenc Mezei har gjort flera banbrytande upptäckter inom neutronfysik som öppnat nya områden inom neutronbaserade materialundersökningsmetoder genom att förbättra deras hastighet och noggrannhet.

Ferenc Mezei tilldelas priset med motiveringen:

"For the inventions of the neutron spin echo method and the super mirror, which have significantly advanced neutron scattering methods, and for the long pulse neutron source concept, which is the foundation for the novel technical design of the European Spallation Source now being built in Lund."

Ferenc Mezei är medlem i den ungerska vetenskapsakademien i Budapest samt adjungerad professor i fysik vid University of California San Diego. Han har också varit professor i fysik i en gemensam anställning vid TU Berlin och Hahn-Meitner Institute, Berlin, samt teknisk samordnare i European Spallation Source project i Lund.

Läs mer om Ferenc Mezei och om priset på Fysikcentrums sida.

Om Lise Meitner-priset

Lise Meitner-priset delas ut av Fysikcentrum till en forskare som gjort ett genombrott inom fysik. Priset grundades 2006 av institutionen för fysik vid Göteborgs universitet och rymmer äran, ett monetärt pris på 3 000 euro samt ett konstverk. I samband med prisutdelningen håller pristagaren en föreläsning till minne av kärnfysikern Lise Meitner.