Porträtt Linus Hammar Perry
Foto: Sören Håkanlind

Fem frågor till Linus Hammar Perry – ny föreståndare på Kristineberg Center

För drygt tjugo år sedan kom Linus Hammar Perry som student till Kristineberg för första gången. I juni blir han föreståndare för forskningsstationen som han beskriver som ”världens häftigaste plats”.

Porträtt Linus Hammar Perry

Varför sökte du jobbet som föreståndare på Kristineberg Center?

– Jag har tidigare arbetat på Kristineberg och alltid älskat stationen. Det är de bästa inom vårt skrå som jobbar här, det är en fantastisk infrastruktur och en underbar miljö. Kristineberg ligger verkligen i framkant när det gäller nya tankesätt, att utnyttja modern teknik bättre och förbättra vår relation till havet. Att få vara del av den utvecklingen är oerhört spännande. Ser vi på framtiden för havet så tror jag att det är viktigt att vi börjar använda det på ett mer diversifierat sätt, säger Linus Hammar Perry.

Vad tror du gör dig till rätt person för jobbet?

– Jag har en ganska bred bakgrund, med erfarenheter från näringslivet, från akademin och nu de senaste tio åren från förvaltning. I början av min karriär jobbade jag inom miljöprövning och miljöbedömning, med fokus på hur havsrelaterade verksamheter kan utföras på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Jag kommer senast från Havs- och vattenmyndigheten där jag främst jobbat med havsplanering i Sverige och internationellt. Havsplanering är ett nytt och mer holistiskt sätt att förvalta användningen av havet, där alla sektorer som till exempel sjöfart, fiske, vattenbruk och turism hanteras på ett bräde och utifrån statens, kommunernas och sektorernas målsättningar. Där har vi också jobbat väldigt mycket med att förstå hur olika verksamheter kan samverka med varandra. Jag tror att det är en stor fördel att ha sett den marina miljön från många olika perspektiv och förstå både forskningens roll och de olika aktörernas syn på havet.

Du har arbetat på Kristineberg tidigare, berätta mer!

– Efter examen fick jag möjlighet att arbeta på företaget Marine Monitoring, som vid den tiden var beläget på Kristineberg. Jag började med sälsafari, som guide på den gamla isbrytaren Ran. Sedan arbetade jag fem år som miljökonsult och fick jobba tillsammans med forskarna på Kristineberg. Det kändes superkul och var en stolthet att få ta del av infrastrukturen och lära känna centrets väldigt duktiga kvinnor och män. Att få komma tillbaka till det känns roligt.

Hur tillbringar du helst din fritid?

– Jag är ganska insnöad på havet, så jag gillar att pyssla med havgrejer även på fritiden. Som att vara ute med båten, eller att hobbyspana i fjordens djup med min lilla undervattensdrönare. Sedan har jag ju barn och det innebär massa roliga aktiviteter som tar en del tid. Jag har även skrivit en interaktiv barnbok, där läsaren får ta rollen som en fisk och försöka undvika farorna i djupet och gå från ett yngel till fullvuxen torsk. Nördigt ja, men kul.

Vad är det första du ska göra som ny föreståndare?

– Lyssna in hur allting fungerar. Det är viktigt att förstå allas perspektiv. Det är inget man kan tänka ut på egen hand, och det kommer ta tid. Kristineberg är världens häftigaste plats med de bästa förutsättningarna för att bedriva forskning. Att fånga den potentialen blir kanske mitt viktigaste uppdrag. Tänk bara så mycket avancerad klimatrelaterad forskning som gjorts på centret. Verksamheten som bedrivs är redan väldigt, väldigt stark och jag tänker att mitt jobb blir att understödja det och att arbeta för en långsiktig basfinansiering. Det finns många som skulle kunna använda Kristineberg som en testplattform, både internationella och nationella aktörer. Den riktningen som jag tror vi måste gå är att framtidssäkra verksamheten genom att ligga i bräschen för modern teknik och nya sätt att använda havet. Det ska vara självklart att den typen av forskning och tester görs på Kristineberg.

Den 16 juni börjar Linus Hammar Perry  som föreståndare på Kristineberg Center.

Om Linus Hammar Perry

Ursprung: Möllevången Malmö

Ålder: 44

Familj: Fru Diana och två söta barn

Husdjur: Clownfiskar och döda koraller

Utbildning: MSc Marinbiologi, PhD Miljösystemanalys

Idol: Steve Zissou

Kommer senast från: Havs- och vattenmyndigheten, enheten för internationell utveckling

Vid sidan av föreståndartjänsten: Parallellt med uppdraget kommer Linus att forska vid Chalmers inom ekologisk riskbedömning och kumulativ miljöbedömning.

Fundering: Det sägs att det ska finnas en grönlandshaj på Gullmarns botten.

Undervattensbild på Linus Hammar Perry
Linus på fältbesök för havsplanering i Mocambique i april 2023
Foto: Mia Strand
Fakta Kristineberg Center

Kristineberg Center för marin forskning och innovation ligger i Fiskebäckskil och erbjuder infrastruktur och tjänster för forskare, utbildningar, företag och entreprenörer. Här finns testmiljöer, fartyg, laboratorier, möteslokaler och inte minst Gullmarsfjordens rika marina miljöer som ger fantastiska förutsättningar för forskning, utbildning och innovation.

Kristineberg Center drivs och utvecklas gemensamt av Chalmers, Göteborgs universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och RISE Research Institutes of Sweden.