Tjeerd Fokkens doktorand i logik
Foto: Monica Havström

"Felaktigt resonemang ligger bakom de flesta dåliga saker i världen"

– Logiken är intressant eftersom den å ena sidan är väldigt grundläggande: den är ett verktyg för att kontrollera giltigheten hos nästan alla argument. Å andra sidan har den många användbara konkreta tillämpningar inom datavetenskap, AI och andra vetenskaper, säger Tjeerd Fokkens, doktorand i logik vid Göteborgs universitet.

Tjeerd Fokkens från Nederländerna kom till Göteborg 2018 för att studera magisterprogrammet i logik.
– Jag har alltid fascinerats av logikens rikedom av abstrakta och originella idéer. Jag valde Göteborg eftersom programmet här är väldigt varierat, studiegrupperna är små och man får mycket uppmärksamhet som student. Jag hade läst fysik tidigare så det var ett väldigt intressant steg för mig, särskilt för att jag kunde tillämpa logik på kvantmekanik i mitt examensarbete.

Efter de två åren av masterstudier sökte han en doktorandtjänst på institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.
– Det var ett så svårt beslut! Det kändes som ett så stort åtagande och jag visste inte om jag var "tillräckligt bra". Men jag tänkte att jag hade kul när jag läste logik och tiden på masterprogrammet gick så fort, så jag ansökte. Och naturligtvis är rekryteringskommittén mer än kapabel att avgöra om du är tillräckligt bra, säger Tjeerd Fokkens.

Vill göra logik mer begripligt

Han är intresserad av sambandet mellan logik och ”verkligt” mänskligt resonemang. Hans avhandling kommer att bygga på både teoretiskt och experimentellt arbete.
– Insikterna kommer förhoppningsvis att vara användbara för att göra logiken mer förståelig för människor. Jag är intresserad av detta eftersom jag tror att de flesta, om inte alla, dåliga saker i världen har sitt ursprung i felaktigt resonemang.

Tjeerd Fokkens
Foto: Monica Havström

Hur ser dina framtidsplaner ut efter din doktorsexamen?

– Det ligger ganska långt in i framtiden för att ha konkreta planer, men jag funderar på att bli patentadvokat. Det verkar vara ett fascinerande yrke i gränslandet mellan den juridiska och tekniska världen. Logiken kommer troligen att hjälpa mig att lägga fram övertygande rättsliga argument. En annan möjlighet är att stanna i den akademiska världen, vilket skulle kännas jättebra, men det är kanske svårt att uppnå, säger Tjeerd Fokkens.

Tips till studenter

Om du som läser är en blivande student, här är Tjeerds råd till dig:

• Logik är svårt ibland och ibland lätt – och det är klurigt att se skillnaden; så var grundlig (nästan pedantisk!) och ställ frågor. Det är också mycket mer kreativt än du kanske tror; du kan göra dina egna definitioner, antaganden och satser.

• På Humanisten finns en fantastisk arbetsmiljö med mycket trevliga kollegor som arbetar inom vitt skilda områden. Detta gör det väldigt inspirerande och stimulerande. Det finns också gott om möjligheter att bidra till institutionens verksamhet på olika nivåer.

Text: Monica Havström

Länkar om du vill veta mer

Logic, Master’s Programme:  Programmet ges av institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Humanistiska fakulteten tillsammans med lärare och forskare från IT-fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten och Chalmers. Läs om utbildningen

Världslogikdagen:  Den 14 januari är det "World Logic Day". Med ett globalt årligt firande vill Unesco främja utvecklingen av logik, både inom forskning och undervisning, och förbättra allmänhetens förståelse för logikens betydelse för vetenskap, teknik och innovation. Läs mer på Unescos webbsida