Tjeerd Fokkens

Konsten att beskriva sin avhandling på tre minuter

Under Vetenskapsfestivalen deltar Tjeerd Fokkens, doktorand i logik vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, i tävlingen ”Three Minute Thesis competition”. På Skeppet, i den gamla Sjömanskyrkan vid Stigbergstorget, kommer han söndag den 23 april, klockan 13-14.30, att göra sitt bästa för att en humanist ska stå överst på pallen, i konkurrens med doktorander från hela Göteborgs universitet och Chalmers.

Vad hinner du göra på tre minuter?

– Ganska mycket faktiskt, även om tre minuter verkligen är lite tid för att förklara den forskning jag hållit på med i två år. Det är en stor utmaning att komprimera och också göra det begripligt. Jag har fått några tips: Att hålla det allmänt och att försöka koppla min forskning till vardagliga utmaningar. Oftast förklarar jag min forskning för människor som redan vet ungefär vad jag håller på med. Det här blir en helt annan publik!

Har du övat mycket?

– En hel del. När jag ansökte till tävlingen skulle jag skicka in en video och det gjordes en hel del videos kan jag säga... Man kan inte nöja sig med att bara tänka på vad man ska säga och på tre minuter finns det inte utrymme för en massa ööööh och annan utfyllnad.

Vad tror du om dina chanser i tävlingen?

– Jag har ingen aning. Den enda informationen jag har om mina medtävlare är deras ämnen och de verkar jätteintressanta, men jag hoppas att jag har ett ämne som alla kan känna igen sig i och bli intresserade av. Låt oss hoppas det!

Kommer det att finnas någon Fokkens-hejaklack på plats?

– Inte vad jag känner till och skulle det vara några cheerleaders på plats så är de i alla fall inte betalda av mig. Men det skulle vara härligt!

För att ge dig lite extra träning och en ännu svårare utmaning får du härmed bara en (!) minut på dig att beskriva din avhandling. Kör!

– Min avhandling handlar om mänskliga resonemang, hur människor kommer fram till ett beslut deduktivt och logiskt. Världen består av motsägelser och olika fakta: Bör vi ta vaccin eller inte? Ska vi gå med i Nato eller inte? Jag har konstruerat en modell som simulerar hur människors process ser ut i felaktiga resonemang. Genom modellen kan jag förutsäga hur lång tid det kommer att ta att fatta ett beslut. Modellen är en ritning över den mänskliga hjärnan, så det går genom att veta hur lång tid hjärnsignalerna tar på sig. Det är lite science fiction!

Text: Johanna Hillgren

Uppdatering 24 april: Tjeerd vann tävlingen med sig bidrag Modelling the Logical Mind!