Affisch bild från utställningen, amerikanska fotbollsspelare står med ryggen mot kameran, håller varann i handen, bilder på studenternas verk svävar i cirklar ovanför deras huvuden.
Foto: Annie Mo Kjellberg och Sally Söderberg

Examensstudenter i fri konst hyllar ramsan och leken

Avgångsklassen på kandidatutbildningen i fri konst på HDK-Valand ställer ut på Konstepidemin 17 april - 9 maj. Utställningen visar resultatet av tre års arbete som ägt rum till hälften på plats, till hälften på distans. I sin sista grupputställning vill avgångsklassen lyfta fram sin vilja att arbeta nära det fysiska, leken och ramsan.

Examensutställningen Clear Eyes Full Heart har lånat sin titel från filmen Friday Night Lights (2006). Ett gäng unga fotbollsspelare använder orden Clear Eyes Full Heart som ett mantra för att samla mod och våga ge sig ut på spelplanen.

I utställningen bjuds publiken in till fysiska rum, dock under rådande restriktioner, max åtta personer kommer kunna vistas i rummen samtidigt. Bland färgkapell, affektiva material, nostalgi, gränser, queera rum, draperade textilier, fans, syntethårsfittor och kulning, ett slags lockrop från förr, hittas liknande förhållningssätt som i filmen: att med mod i hjärtat våga ge sig ut.

Genom utställningen förflyttas besökaren i tid och rum från konsthögskola och pandemi till omklädningsrummet med de unga fotbollsspelarna i Friday Night Lights (2006). Det luktar svett, rädsla, hierarki, sammanhållning och romantik. I sin sista grupputställning vill avgångsklassen lyfta fram sin vilja att arbeta nära det fysiska, leken och ramsan.

Clear Eyes, Full Heart, Can't Lose!

Om innehållet i utställningen

Sally Söderberg imiterar fankultur i I LOVE MY WARRIOR .

Elin Hjerthén undersöker femininitet och textil i Klär på mig henne.

Kimzonite (Kim Engdahl) låter fittan ta plats i film, ljud och textila material i Kollektion för Fitt-Förstoring.

Janna Ljunggren Stenbergh om ursprung, brist och sanning i A True Story; The Imaginary and The Offspring

Carl Henry Hugosson får och genererar nya bilder i ett försök att närma sig havet via Ringhals kärnkraftverk i Ringhals Revisited.

Benjamin Wagner utforskar bolånets roll genom textilier i Mortgage.

Anna Zingmark arbetar skulpturalt med sakrala upplevelser i Chromo Sacrarium.

Annie Mo Kjellbergs Affective Sensations Arising From Matter fokuserar på materialet som grund för kunskap.

Sanktmarie (Marie Bergqvist) är genom skulptur, ljud, ljus i dialog med olika myter i Diluvium.