Affischbild för utställningen, fotomontage med tyger, trä och metall.

Examensutställning lyfter samtidens stora frågor

Den 22 april öppnar examensutställningen för studenterna på masterprogrammet i Tillämpad konst och formgivning på HDK-Valand på Steneby Konsthall i Dals Långed. I utställningen medverkar studenter från metallgestaltning, möbeldesign med inriktning trä samt Textil-Kropp-Rum. Studenternas projekt relaterar till vår samtids stora frågor och berör teman så som ekologi, social jämlikhet och massproduktion.

Utställningen återspeglar två år av studiobaserat utforskande och tar sig an en rad olika ämnen, till exempel vår relation till det materiella, det traditionella båtbyggeriets hantverk i relation till samtida möbeldesign, skönheten i det farliga, handvävda kläder, hur vi skapar relationer till möbler genom görande och hur textila installationer inspirerade av Dalslands natur och myter kan betona skogens roll i våra liv idag.

Masterprogrammet är en utbildning med internationell prägel och samlar studenter från hela världen. Även om deras projekt utvecklas individuellt så sker det i ett nära samarbete studenterna emellan.

Besökarna är välkomna till Steneby Konsthall som under rådande restriktioner endast tillåter 10 personer i utställningslokalen samtidigt. Läs mer om utställningen nedan.