Carin Mannheimer
Foto: Johan Wingborg

Dags att söka Carin Mannheimers pris för juniora forskare 2020

Nu är det dags att söka Mannheimers pris för juniora forskare 2020.
Genom en generös donation till Centrum för Åldrande och Hälsa vid Göteborgs universitet kan unga forskare inom AgeCap söka bidrag för sin forskning från forskningsfonden till Carin Mannheimers Minne.

Carin Mannheimers pris för unga forskare är på 50 000 kr och ges till alla typer av forskning om åldrande och äldre. Med unga forskare avses doktorander och personer som disputerat inom de senaste 10 åren och ännu inte är docenter.
Carin Mannheimer var en känd kulturpersonlighet, författare och dramatiker från Göteborg. Hon har bl.a. skrivit flera kända TV-serier, bland annat om äldrevården. Hon skrev också flera pjäser med fokus på åldrande och äldre.

Så ansöker du

Ansökan skall bestå av en forskningsplan och skickas senast 25 oktober till Pia Gudmundsson (e-mail pia.gudmundsson@neuro.gu.se.
Namn och projekttitel ska ligga i sidhuvudet på ansökan.
Forskningsplanen ska vara på en A4 sida och skriven med Times Roman 12 med radavstånd 1,5. Den ska innehålla rubrikerna Bakgrund, Metod, Budget och Betydelse.
Planen ska skrivas på ett språk som även kan förstås av lekmän. Stor vikt kommer att läggas på Bakgrund och Betydelse, samt på den populärvetenskapliga framställningen. Det är även en fördel att ha en projekttitel som fångar läsaren.

Ansökningarna kommer att bedömas av Anna Mannheimer och hennes vetenskapliga råd.
Prispengarna rekvireras av ekonomiadministratör på aktuell institution.