Carin Mannheimer
Foto: Johan Wingborg

Carin Mannheimers pris till forskning om förbättrad demensdiagnos och biståndshandläggning av fattiga äldre

Carin Mannheimers pris för juniora forskare går i år till Fredrik Öhman som forskar på hur appar kan förbättra identifiering av demenssjukdomar och till Hanna Mac Innes för hennes forskning om biståndshandläggares erfarenhet av möten med äldre som lever under knappa ekonomiska förhållanden och hur det påverkar handläggningen.

För femte året delas Carin Mannheimers pris ut till juniora forskare inom AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet. Priset på 50.000 kr går till Fredrik Öhman på sektionen för psykiatri och neurokemi för hans projekt som handlar om förbättrad identifiering av demenssjukdom med hjälp av appar och till Hanna Mac Innes på institutionen för socialt arbete, för projektet om biståndshandläggares erfarenheter av att möta äldre som lever under knappa ekonomiska förhållanden och vilken betydelse detta får i själva biståndshandläggningen

Forskningsfonden för Carin Mannheimers Minne delar även ut två hedersomnämnande med en prissumma på 10.000 kronor till Lovisa Broström på institutionen för socialt arbete, för forskningen om äldres arbetsliv och ekonomi  i ett historiskt perspektiv och till Isabelle Andersson Hammar på sektionen för hälsa och rehabilitering, för ett projekt som undersöker om det är en utopi för sköra äldre personer med nedsatt kognition att få bestämma över sitt liv.

CARIN MANNHEIMERS PRIS TILL JUNIORA FORSKARE

Genom en generös donation till AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet, kan juniora forskare inom AgeCap söka bidrag för sin forskning från forskningsfonden för Carin Mannheimers Minne.

Carin Mannheimers pris för juniora forskare är på 50 000 kr och ges till alla typer av forskning om åldrande och äldre. Med unga forskare avses personer som ännu inte blivit docenter och som disputerat inom de senaste tio åren.

Carin Mannheimer (1934-2014) var en känd regissör, författare och dramatiker från Göteborg. Hon var bland annat känd för TV-serier som Lära för livet (1977), Svenska hjärtan (1987), Solbacken (2003) och Sista minuten (2013).
Äldrevården och åldrande var ett tema i Carin Mannheimers senare produktioner, bland annat med föreställningen Sista dansen som spelades på Göteborgs stadsteater 2008 och Stockholms stadsteater 2009 för utsålda hus.