Anders Wiman Eriksson delar sina erfarenheter av att praktisera på svensk-amerikanska handelskammaren i Washington D.C

Anders Wiman Eriksson, mottagare av Sten-Olof Palm-stipendiet 2023 och fick chansen att genomföra en praktik hos Swedish American Chambers of Commerce i Washington D.C. Ett halvår in i denna unika erfarenhet har vi talat med honom för att höra hur livet i USA ter sig.

Sten-Olof Palms stipendium  kan sökas av studenter på Handelshögskolan. Mer information finns längst ner på denna sidan. Ansökan är öppen redan nu!

Vad har du för arbetsuppgifter på SACC-USA

I rollen som ”Business Development and Member Services Trainee” är jag kontaktperson och ansvarig för att serva SACC-USA:s medlemmar som utgörs av regionala kammare och företag. För de svenska företagen som vill etablera eller utöka sin närvaro på den amerikanska marknaden får man i rollen organisera handelsdelegationer, ibland tillsammans med de regionala kammararna. Rollen innebär också att assistera kammarens VD, Karin Hammar, i det dagliga arbetet vilket bland annat innebär att sköta kommunikation och dokumentation för SACC-USA:s styrelse och exekutiva kommitté. Andra delar av jobbet handlar om att planera, organisera och genomföra evenemang, det brukar vara tre per år, Transatlantic Day i Stockholm, Executive Forum i Washington D.C. och årsmötet SACC Summit i USA på olika platser. I rollen har man också ansvar för att planera, genomföra och följa upp viss upphandling i samband med evenemang.

Vad gör ni på SACC-USA och hur många arbetar där?

SACC-USA är paraplyorganisationen för 19 regionala kammare i USA. Kammare utgör tillsammans det mest utbredda svenska affärs - handelsnätverket i USA med över 1200 medlemmar. Handelskamrarnas syfte är att främja handel mellan Sverige och USA. SACC-USA som paraplyorganisation stöttar de regionala kamrarna, anordnar handelsdelegationer och evenemang samt nätverkets årsmöten. SACC-USA hjälper även svenska företag att etablera och expandera sina verksamheter på den amerikanska marknaden. På SACC-USA arbetar VD Karin Hammar, Ted Stubner och sex praktikanter. Vid delar kontor med den regionala kammaren, SACC-DC med en VD och tre praktikanter samt det universitetsinriktade projektet SIREUS med en ansvarig chef och tre praktikanter.

Har du hittat några favoritplatser i Washington?

Washington har mycket att bjuda på. Runt National Mall hittar man flertalet historiska platser som Lincoln- och Washingtonmonumenten. Där finns också Kapitolium, Vita huset, Högsta domstolen och ett stort utbud av muséer. Det händer alltid någonting i Washington, konserter, sportevenemang, marknader och mässor. Washington är bra beläget för att åka på en resa över helgen till övriga östkusten, södra USA och Karibien.

Hur bor du och hur var det att hitta boende?

Jag bor i ett område som heter Adams Morgan som ligger norr om centrum. Området har många restauranger och barer och läget mellan Rock Creek Park och centrum gör att man har nära till både stad och natur. Det är ett amerikanskt par som äger huset och hyr ut fyra rum. Jag hittade dem via en WhatsApp-grupp för internationella praktikanter i Washington D.C. Det kan vara svårt att hitta ett boende som har en rimlig hyra, men det brukar alltid lösa sig. De flesta på handelskammaren betalar ca. $900-$1,300 för ett rum i delade bostäder.

Vilka skillnader har du märkt mellan en amerikansk och svensk arbetsplats?

USA är definitivt mer hierarkiskt och man gör klokast i att benämna folk vid deras titlar. Amerikaner är väldigt företagsamma och älskar att göra affärer med allt och alla. Samtidigt så sätter de stort värde på relationsbyggande och småprat, något de är väldigt skickliga på.

Tips till andra som vill pröva på att praktisera i USA?

Genom stipendiet och praktikplatsen får man en unik internationell erfarenhet och ett brett nätverk inom det svensk-amerikanska näringslivet. Arbetsplatsen och miljön gör att man utvecklas i språk och kommunikation, affärer och försäljning samt planering, administration och organisation. Man får mycket frihet under ansvar och man kan vara med och utveckla verksamheten, vilket är mycket lärorikt. Bo och arbeta i USA är ett privilegium och jag är mycket tacksam för stipendiet och möjligheten som Göteborgs Köpmannaförbund och Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet har givit mig. Om du har möjligheten att söka så är mitt tips att inte tveka, för mig har det varit ett val jag aldrig kommer ångra.

Om Sten-Olof Palm stipendium

Göteborgs Köpmannaförbund utlyser ett individuellt stipendium för studenter inom området företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och med särskilt intresse för handeln. Stipendiet omfattar två delar, dels ett års praktikplats vid Swedish American Chambers of Commerce Inc. www.sacc-usa.org, i Washington D.C., paraplyorganisationen för 19 regionala kammare runt om i USA, och dels ett stipendiebelopp som avser täcka levnadsomkostnader under praktikperioden. Sista ansökningsdag för praktikperioden 2024/2025 är 15 april 2024. Mer information här.