Ahmed Alryfaiy är ny forskningsingenjör på Tjärnölaboratoriet
Tjärnölaboratoriets nya forskningsingenjör Ahmed Alrifaiy ser till att mikroskopen är i bra skick när studenterna anländer.
Foto: Susanne Liljenström

Ahmed Alrifaiy – ny forskningsingenjör på Tjärnölaboratoriet

I januari började Ahmed Alrifaiy arbeta som förste forskningsingenjör på Tjärnö marina laboratorium. Ahmed har en doktorsexamen i medicinsk teknik och kommer närmast från Sahlgrenska akademin och en forskargrupp som studerade fetma och diabetes. Nu ser han fram emot att lära sig mer om livet i havet. Ahmed efterträder Anna-Karin Ring.

Vad ska du arbeta med här?

– Jag ska hjälpa forskare och studenter med utrustning och apparater; allt från mikroskop till diskmaskin. Se till att allt fungerar, svara på frågor, vara behjälplig vid inköp av ny utrustning – ja allt möjligt som rör den tekniska utrustningen.

Vad gjorde du tidigare?

– Jag arbetade på Sahlgrenska akademin i Göteborg. Först som postdoc med eget forskningsprojekt och sedan som förste forskningsingenjör med ansvar för tekniska system i en grupp som forskar om fetma och diabetes. Jag har en doktorsexamen i medicinsk teknik från LTU – Luleå tekniska universitet; min avhandling handlar om att utveckla metoder för att studera vad som händer i hjärnan vid en stroke. Jag har även arbetat som lärare på LTU.

Vad gör du när du inte arbetar?

– Njuter av livet! Ser på sport – fotboll och hockey både på teve och live. Jag tycker om att fiska; hittills mest abborre och gädda i sjöarna runt Göteborg men nu blir det kanske makrill. I Göteborg har jag ett hus som jag brukar snickra och greja med. Och så tycker jag om att resa och drömmer om att hinna besöka alla jordens länder innan livet är slut – har hälften kvar!

Något mer du vill berätta?

– Jag ser fram emot att arbeta på Tjärnö och lära mig mer om livet i havet!