Göteborgs universitet
En kvinna står på akterdäck på en stor båt.
Agnes Faxén började nyligen arbeta som kommunikatör för universitetets forskningsfartyg R/V Skagerak.
Foto: Hans Olsson

Agnes Faxén ska sprida kunskap om R/V Skageraks möjligheter

Agnes Faxén är nyanställd kommunikatör för universitetets forskningsfartyg R/V Skagerak. Hon är biolog och har tidigare arbetat på bland annat Handelshögskolan och på Vetenskapsradion. På fritiden gillar hon att fika - och spana efter sälar.

Vad ska du arbeta med här?

– Jag kommer att jobba med intern och extern kommunikation vad gäller forskningsinfrastrukturen R/V Skagerak. Det handlar då om att strategiskt verka för att nå ut med information och skapa en större kunskap om de möjligheter som R/V Skagerak erbjuder vad gäller den marina forskningen.

Vad har du gjort tidigare?

– Närmast kommer jag från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, där jag jobbat med kommunikation i fyra år. Där var jag bland annat med och startade podden "Staten & kapitalet". Tidigare jobbade jag med vetenskapsjournalistik på P1:s Vetenskapsradion och SVT:s Vetenskapens värld.

– Och för att gå ännu längre tillbaka i tiden så pluggade jag marinbiologi i fem år på Göteborgs universitet. Min masteruppsats gjorde jag på Tjärnölaboratoriet om stillahavsostron, Magallana gigas. Jag har även studerat på Kristineberg, och i Moçambique under en period. Jag hoppas nu få användning för alla de olika delarna av mina tidigare erfarenheter på den här spännande nya tjänsten.

Vad tycker du om att göra på fritiden?

– Det blir mycket odling, läsning och yoga. Men jag trivs bäst ute på havet – med en kopp kaffe och kanske en och annan säl i sikte.

Något mer du vill berätta?

– Jag har försökt ta både flyg- och dykcertifikat, men är nog lite av en fegis så det blev inget. Är dock en hejare på att tapetsera. Alltid något, och vem blir inte glad av en tjusig vägg?!

Intervju: Susanne Liljenström