Göteborgs universitets AUV Ran i Antarktis
Foto: Li Ling

Utveckling av metoder för att studera Antarktis flytande glaciärer med modern infrastruktur

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för marina vetenskaper

Kort beskrivning

Målet med detta projekt är att genomföra tidigare omöjliga mätningar under två av de snabbast smältande glaciärerna i Västantarktis: Thwaites och Getz.

Vi använder en autonom undervattensrobot (AUV), specialdesignad med artificiell intelligens och med kapacitet att navigera in i de Västantarktiska isgrottorna. AUV:n kommer att kartlägga havsbotten och isens tjocklek, struktur, och förekomst av smältvattenkanaler.

Projektet kommer bland annat att svara på hur stor avsmältning havsströmmarna orsakar, och hur den varierar med glaciärens form. Vi kommer också att studera de processer som flyttar det varma havsvattnet upp på kontinentalsockeln, samt hur mycket värme som går förlorat till atmosfären i havet utanför glaciärtungorna.

Samarbetspartners

University of East Anliga

Karen Heywood

University of South Florida

Ali Graham

British Antarctic Survey

Rob Larter

Korea Polar Research Institute

Ho Kyung Ha
Tae Wan Kim
Won Sang Lee

Adam Ulfsbo

Doktorand

Li Ling

Kungliga Tekniska Högskolan
Avd. för robotik, perception och lärande

Länk till Li Lings webbsida på KTH.

Li Ling