SAFE Research – Säkrare fältforskning inom samhällsvetenskaperna

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Under senare år har det blivit alltmer riskfyllt att genomföra fältstudier för att samla in forskningsdata, särskilt i regioner som kännetecknas av våldsamma konflikter och förtryckande regimer. Allt fler forskare känner ett ökat behov av att skydda sig själva och sina samarbetspartners. Trots att forskare inom en rad olika discipliner stöter på allt fler utmaningar, är informationen om hur man förbereder och bedriver säker forskning minst sagt bristfällig.

Projektet samlade forskare i en serie workshops för att diskutera säkerhetsfrågor relaterade till fältarbete. Resultatet är en handbok, Safer Field Research in the Social Sciences (Sage, 2020), vars syfte är att erbjuda vägledning om hur man förbereder och bedriver säkrare forskning inom samhällsvetenskapen.

Boken

Grimm, Jannis J.; Koehler, Kevin; Lust, Ellen; Saliba, Ilyas and Schierenbeck, Isabell (2020). Safer Field Research in the Social Sciences. A Guide to Human and Digital Security in Hostile Environments. Sage UK.

Forskargrupp

Jannis Grimm, the Institute for Protest and Social Movement Studies in Berlin (ipb) and the Center for Middle Eastern and North African Politics at Freie Universität Berlin.

Kevin Koehler, the Institute of Political Science, Leiden University.

Ellen Lust, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet.

Ilyas Saliba, Global Public Policy institute.

Isabell Schierenbeck, institutionen för globala studier, Göteborgs universitet.